Anders bemästrade Facebook-stormen från fjällstugan
För Ica Supermarket Alen i Söderhamn är Facebook en viktig marknadsföringskanal. Handlaren Anders Waller märker att kunderna uppskattar möjligheten att kunna se erbjudanden och ställa frågor direkt till butiken.
− Jag brukar vara snabb på att svara på frågor. Det kan handla om allt möjligt, som att en kund undrar om det finns tolvbitars-smörgåstårtor inne, säger han.
En påminnelse på Facebook
Den 16 augusti tyckte Anders att det var dags att påminna om att butiken har 18-årsgräns i snabbkassorna. Skolstarten närmade sig och det vore bra om föräldrarna kunna prata med sina barn om det, tänkte han. En ny termin brukar betyda att det blir stökigare i butiken eftersom många nya elever börjar på skolorna som ligger i närheten. Sagt och gjort. Anders postade inlägget med en bild på skylten och tänkte inte så mycket mer på det.
− Här i Söderhamn är det inga kunder som studsat till för att vi har 18-årsgräns i snabbkassorna. Skylten har hängt i butiken sedan november. Det är ju dessutom många affärer som har sådana åldersgränser numer, säger han.
Åldersgränsen engagerar
Just den dagen var det däremot många som reagerade. Någon skrev en kritisk kommentar om att det är fel att behandla ungdomar annorlunda och andra hoppade på tåget och tog ställning för och emot åldersgränsen. ”Absolut dummaste jag någonsin läst i hela mitt liv. Sätter ni 18-årsgräns på snabbkassor? Vart står det i lagen att det ska vara 18 års-gräns?” skrev en upprörd användare. Det kom in allt fler kommentarer för och emot 18-årsgränsen. När sedan instagramkontot Klockren kommentar och länksamlingssajten Existenz uppmärksammade det som skrevs rasslade det till.
− Varje gång jag tittade ner i telefonen så hade det kommit hundra nya notiser. Jag blev ju nästan panikslagen där ett tag, säger Anders.
Kul att svara med glimten i ögat
Det slumpade sig så att Anders satt inne i sin fjällstuga den dagen. Ute regnade det och han tyckte att han lika gärna kunde börja svara på kommentarerna.
− Det kom ju in en massa kommentarer från folk i hela landet. Om det varit mina kunder här i Söderhamn som jag svarade på hade jag kanske uttryckt mig lite mer diplomatiskt, men det är ju kul att kunna vara lite vass och ha glimten i ögat också, säger han.
Många gillade att Anders inte lade sig platt för kritiken utan tvärtom gav svar på tal. ”Anders du är kung” skrev en användare. ”Go Anders go. Skulle lätt handla hos er om jag bodde i krokarna”, skrev en annan. ”Detta är från och med nu min nya favoritbutik”; ”Vi behöver fler som Anders!” skrev en tredje.
Mitt i Facebook-stormen hörde en av kunderna av sig i kommentarsfältet och undrade försynt om det fanns några burkar surströmming kvar. Det gjorde det, svarade Anders. Tiden gick och ännu fler fick upp ögonen för kommentarstråden. ”Läs och njut av Ica-Anders svar”, skrev en användare.
Kunderna reagerar positivt
Det har gått flera veckor sedan Facebook-stormen, men Anders märker av att många kunder sett den.
− Jag har varit handlare i tjugo år och känner av stämningen i min butik. Nu är en del kunder lite avvaktande för att sedan komma fram och säga att de tycker att jag var jätterolig på Facebook. Jag får också många kommentarer från kunder som sett problemen vid snabbkassorna, säger han.
De unga kunderna då, har ungdomar känt sig utpekade?
− Nej, det tycker jag inte. Men det är klart att jag måste ta väl hand om alla. De som är unga i dag är ju framtida storkunder. Jag vill ju inte att de ska tänka på mig som en jävla surgubbe när åren gått och de behöver åka och handla blöjor till barnen, säger han.
Transparent och äkta
Det är inte bara i sociala medier som Facebook-posten engagerat. Både lokalnyheterna i SVT och i TV4:s Efter fem har intervjuat Anders. Själv tror han att den stora responsen delvis kan förklaras med att han upplevs som transparent och äkta.
− Många tycker att det är uppfriskande att någon vågar ta ut svängarna och inte bara säga att kunden alltid har rätt. Det är ingen anonym chatt eller någon AI-robot som svarar, utan jag som handlare av kött och blod och det går tydligen hem, säger han.
Facebook-inlägget fick enorm exponering och nådde ut till över en miljon användare.
− Jag kan lugnt säga att synligheten varit bra för varumärkeskännedomen, säger Anders.