För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Foodtrucken som älskas av följarna

Publicerad 12 sep 2023
Malmöföretagaren Patricia Dianda gick från personlig tragedi till internationell succé. Med SM-segrar och en färsk vinst i Nordiska Mästerskapen för foodtrucks blomstrar businessen.
Patricia Dianda vann Nordiska mästerskapen för foodtrucks. Foto: Emil Malmborg.

För några år sedan förlorade Patricia Dianda sitt första barn på grund av en vårdmiss. Försöken att hitta en ny vardag med lite glädje resulterade i att hon startade eget. I dag är det få skåningar som inte hört talas om Flavor-Boss afrokaribiska mat.

Patricia Dianda fixar såväl stora som små skräddarsydda arrangemang, alltifrån bröllop och 60-årspartyn till företagsevent och stadsfester. I juli vann hon två kategorier i Nordiska Mästerskapen för foodtrucks och kalendern är fullbokad långt in på hösten. En omväxlande vardag, där det lönar sig att vara kreativ och snabbtänkt.

– Jag har varit med om allt – det är ett äventyr, skrattar Patricia Dianda som först testade sitt matkoncept via grill- och gårdsfester samt catering och matlådor. Så småningom hade hon grundplåten för en foodtruck, som skulle levereras lagom till en matfestival i Ängelholm.

Du fick börja med att efterlysa din foodtruck?

– Det blev lite stressigt. Men den ombyggda skåpbilen var målad i starka Flavor-Boss-färger och lätt att känna igen. Arrangörerna av festivalen la ut en efterlysning på Instagram åt mig. Den blev viral och trucken kom till rätta. Jag hann till festivalen!

Det var mycket nytt i starten?

– Ja, hela första året lärde mig nya saker. Det var en del som behövde förbättras med trucken, jag tog hjälp och byggde om den. Hur ska köket egentligen vara för att funka bra? En lärdom är att välja ett koncept där du kan få ut mycket mat på kort tid till kunder. Och välj gasol direkt, för att slippa vara beroende av eluttag eller ett eget elverk.

Hur gjorde du när motorn pajade ett tag i fjol?

– Jag ringde alla mina samarbetspartners och sa att jag kommer ändå och så bärgade jag runt bilen i en månad.

Hur mycket pengar krävs för att komma i gång med en foodtruck?

– Cirka 400 000–500 000 kronor för trucken, inredning och en logga.

Hur viktigt är det hur trucken ser ut?

– Den måste vara lätt att känna igen. Jag har lagt väldigt mycket tid på att bygga mitt varumärke. Min följarskara växer och jag får många av mina bokningar via Instagram. Jag syns även på Tiktok och Linkedin.

Just bokningar är ditt drag med foodtrucken?

– Ja, jag slipper söka tillstånd för att stå på olika platser genom att fokusera på event
på privatägd mark. Vi har ganska mycket
företagsgig. Min säsong har förlängts varje år, det är full fart från april till oktober. SM- och NM-vinsterna har lett till många bokningar.

Du har anställda nu?

– Jag sedan ett år tillbaka. Nu är vi sex personer.

Nyss adderade du även en fast lokal?

– Den behövs för att ta nästa steg i företaget. Dels har vi utesittplatser och det ska gå att boka event med mat och dj. Dels siktar jag på matlagningskurser, inspirationsmiddagar och luncher i lokalen. Det blir ett perfekt tillskott för höst- och vintersäsongen, när foodtrucken står stilla.

Byggde kundkrets på sociala medier

Tidningen New York Times backar bandet till 1872. Försäljaren Walter Scott parkerade då sin hästvagn utanför en tidnings-redaktion i Providence, Rhode Island och sålde smörgåsar, pajer och kaffe. Den moderna food truck-boomen startade 2008. Los Angeles-företagarna Mark Manguera, Caroline Shin och Roy Choi öppnade då Kogi BBQ och anses ha etablerat begreppet food truck. De sålde koreansk bbq och mexikanska tacos. Via sociala medier byggde de upp sin kundkrets.

Smaksäkra foodtrucks från norr till söder

Matmästare på hjul förgyller våra luncher och förstärker utbudet av kulinariska upplevelser i hela landet. Här är några av dem. Från eritreanskt i Örnsköldsvik till argentinskt på Öland och husmanskost i Örebro.

 Krubb på väg, burgare och kebab, Skellefteå

Hybris, veganskt, Umeå

Mosob Ade, etiopiskt och eritreanskt, Örnsköldsvik

Nomad Burgers, som det låter: hamburgare, Järvsö

Högbo Gårdshandel, lokala matvaror och hamburgare, Sandviken

Eva-Lotts Kök, alltifrån kyckling-klämmor till burgare, Rättvik

Zigzag Burger, burgare, Västerås + Köping

Munchie Picchu, peruanskt, Stockholm

Fromageriet, ost ost ost, Stockholm

Indian Streetfood, indiskt, Stockholm

Irvin’s BBQ, grillad och rökt mat, Huddinge

Pinklish, alltifrån husman till mexikanskt, Örebro

Trucken Streetfood, amerikanskt och mexikanskt, Linköping

Gotland Smash, burgare, Gotland

Acomer, argentinskt och svenskt, Öland

Babemba, västafrikanskt, Göteborg

Jalla Truck, mellanöstern, Göteborg

Khoki Sushi, sushi på japanskt vis, Varberg

Papà Piada, italienskt, Helsingborg

Casey’s Fish & Chips, irländskt, Malmö

Flavor-Boss, afrokaribiskt, Malmö

Dulcita Alfajores, sydamerikanska bakverk, Malmö

 

Text: Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna