Myndighetsranking: Skatteverket i topp, Migrationsverket i botten
Företagarna har genomfört myndighetsrankingar sedan 2004 och de genomförs regelbundet vartannat år sedan 2017. Deras syfte är att ge ett incitament för alla svenska myndigheter att förbättra sitt arbete med service, förtroende och regelförenkling gentemot Sveriges företagare.
Ur Myndighetsranking 2023: Varför gör vi den här undersökningen?
Utvecklingen i årets ranking är positiv. De myndigheter som presterat högt i tidigare rankingar gör så även nu och förbättrar sig ytterligare. De myndigheter som presterar lägst har också ökat även om de fortfarande ligger på en låg nivå.
− Vi ska självklart glädjas åt de positiva resultaten, men också komma ihåg att varje underkänt resultat hos en myndighet har gjort många företagares liv svårare, säger Erik Östman, expert på regelförenkling på Företagarna.
Hög servicenivå på Skatteverket
Flera av de undersökta myndigheter uppvisar de högsta betygen de någonsin fått sedan rankingens start 2004. Bäst betyg i kategorin service och bemötande får Skatteverket (4,0 på en skala 1 till 5). Sämst i samma kategori presterar Migrationsverket med 2,0, vilket trots allt är en ökning upp från 1,8.
− Skatteverkets höga betyg är rätt anmärkningsvärt. En myndighet som har till uppgift att ta pengar från företag börjar i uppförsbacke, och deras framgångar får därmed ses som kantade av hårt arbete som övriga myndigheter borde studera noga, säger Erik Östman.
Ur Myndighetsranking 2023: Intervju med Skatteverkets generaldirektör Katrin Westling Palm.
Högt förtroende för Bolagsverket
I fråga om förtroende toppar Bolagsverket rankingen med 4,0, tätt följd av Skatteverket på 3,9, medan tredjeplatsen delas av SCB, Transportstyrelsen och Polisen med betyget 3,5.
Nytt för årets ranking är frågor kring synen på myndigheternas handläggningstider och deras e-tjänsters användarvänlighet.
Tryck på panikknappen
Beträffande handläggningstiderna så är återigen Bolagsverket och Skatteverket i toppen med ett snittbetyg på 3,7. Sämst är Migrationsverket på låga 1,5. Resultatet är snarlikt gällande e-tjänsternas användarvänlighet där Bolagsverket och Skatteverket toppar på vardera 3,9 och Migrationsverket är i botten med 2,1.
− Även om en del av bottenbetygen kan förklaras av att de myndigheterna har väldigt svåra uppdrag så kan det aldrig vara ok med betyget 2 på en 5-gradig skala från landets småföretag. Om de har en panikknapp så är det läge att trycka på den nu, säger Erik Östman.