För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Full fart i elektrifieringen av transportsektorn

Publicerad 17 apr 2024
Den gröna omställningen av fordons- och transportbranschen är temat för det fjärde avsnittet av Albinssons agenda, en podd om hållbarhet från Företagarna.
Skellefteå hamn. Foto: Alexander Farnsworth. iStock/Getty Images.

Vad krävs för att få fart på klimatomställningen i fordons- och transportbranschen? Hur kan vi snabba på elektrifieringen ytterligare? Kring de båda frågorna kretsar samtalet i den fjärde avsnittet av Företagarnas hållbarhetspodd Albinssons agenda. Företagarnas näringspolitiska expert Jennie Albinsson gästas i studion av Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell och Anders Hallsten, produktchef på Renault Sverige.

Elektrifieringen av transportsektorn

Det händer mycket på europeisk nivå. EU har som mål att utsläppen från tung trafik år 2030 ska komma ner till 45 procent av 2005 års nivå. Dessutom införs förbud för nya bilar och skåpbilar med förbränningsmotorer från år 2035. Men för transportföretagen är det inte något nytt att fokusera på omställning, säger Tina Thorsell. År 2017 antog Sverige ett klimatpolitiskt ramverk om utsläppsminskningar och diskussionerna om fossilfri fordonsflotta har förts sedan 2012–2013.

− Svensk transportnäring är redan en av världens grönaste transportnäringar. Vi har ju haft en väldigt hög inblandning av biodrivmedel genom reduktionsplikten och när det gäller el så har ju Sverige grön el, säger hon.

Albinssons Agenda del 4: Nyckeln till omställning i transportbranschen.

Transportsektorn ställer om

Därmed inte sagt att omställningen är utan utmaningar för transportsektorn. Inrikes transporter svarar för nästan en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. För att uppnå de nödvändiga minskningarna av utsläppen står elektrifiering av fordonen i fokus.

Anders Hallsten på Renault berättar i podden att det hänt väldigt mycket under de senaste tio åren. Om en kund då köpte en elbil eller en transportbil med eldrift fick köparen göra avkall på vissa saker, jämfört med vad man kunde få i ett bensin- eller dieseldrivet fordon. I dag går det att få exakt samma utrustning och samma konfiguration på bilen om den drivs med el, och det är bara början.

− Nu börjar det bli så att man till och med gör funktioner som bara kommer med el så det blir nästan åt andra hållet, att man mer eller mindre nästan tvingar folk att prova på och köra el, säger han.

Albinssons Agenda del 4: Nyckeln till omställning i transportbranschen.

El är inte hela lösningen

Samtalet i podden kommer in på flera aktuella ämnen, som vad som är att vänta om körkortsreglerna för att få köra tyngre lastbilar med drivs med el, gas eller är hybrid, utsläppshandelssystemet ETS 2, den sittande styrmedelsutredningen, investeringsstöd, skrotningspremie och sänkningen av reduktionsplikten.

Både Tina Thorsell och Anders Hallsten pratar också om att det är viktigt att inte bara fokusera på el, utan även på biodrivmedel.

− Det går ganska fort med omställningen när det gäller elbilar och vi har 500 tunga elastbilar i Sverige. Topp! Tumme upp! Men det är 500 av 86 000 så det är klart att de allra flesta tunga lastbilar under lång tid kommer att köra på flytande drivmedel, säger Tina Thorsell.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna