Lönsammast i Sverige
Bra och personlig service, utländska turister och draghjälp från Tiktok är några av förklaringarna till butikens stora framgångar, enligt Johanna Jeansson.
– Jag tror att det gäller att våga utvecklas, att inte bara köra i samma gamla hjulspår. Vi kan satsa på service, det kan inte nätet ge. Den fysiska bokförsäljningen stretar i motvind.
Mellan 2010 och 2020 försvann var fjärde bokhandel i landet, och 114 kommuner saknar en egen bokhandel. Internethandeln är den största försäljningskanalen med 45,3 procent av marknaden. Bland de fysiska bokhandlarna är kedjan Akademibokhandeln helt dominerande.
Men i Kalmar går det bra för Dillbergs, en anrik boklåda som närmar sig 200 år, och med bästa läget på Storgatan i centrum.
Bokhandeln har fått nya kunder. Hur har det gått till?
– Det märks direkt när det händer något i city, som julmarknad. När Boule-SM arrangerades, precis på gatan utanför, var det många som passade på att besöka affären. De senaste somrarna har det kommit fler turister, både svenska och utländska. De köper reselektyr, böcker på andra språk, souvenirer, vykort och frimärken, säger Johanna.
Vad betyder sociala medier?
– Tiktoktrenden #Booktok har fått fler unga att läsa fysiska böcker. I butiken finns ett bord med de böcker som är stora i sociala medier. Det är jätteroligt när det kommer in unga och handlar! Vi har utökat sortimentet av engelsk litteratur, det är många unga som vill läsa på engelska.
Hur viktigt är det med författarbesök?
– Vi har arrangerat Bokens afton i över 30 år, det är ett evenemang som alltid är fullsatt och som drar flera hundra i publiken. Vår och höst bjuder vi in lokala författare till butiken. I höstas hade vi Johan Theorin här, hans nya bok var den vi sålde mest av i julhandeln. Kommunens alla femteklassare bjuds årligen in till Lilla bokens afton där de får träffa författare, det är jätteuppskattat.
Hur ser framtiden ut?
– Vi ska fortsätta vara Dillbergs. Vi har funnits sedan 1832. Många har en relation till oss, så jag känner ansvaret, och det är roligt när man känner att man gör rätt någonstans. Samtidigt ska vi utveckla webbshopen. Försäljningen där är inte så betydande, men vi ser att det är många som kollar om en viss bok är inne.
Du är tredje generationen bokhandlare. Var det självklart att ta över?
– Jag är ju uppvuxen här i butiken, jag har alltid tyckt om att vara här och jag har hjälpt till under loven och vid bokrean. Efter gymnasiet pluggade jag till personalvetare i Lund, det var en bred utbildning med bland annat ekonomi och psykologi. Jag fick jobb på ett litet bokförlag i Stockholm innan jag flyttade tillbaka till Kalmar för några år sedan och tog över som vd efter mamma. Båda föräldrarna jobbar kvar, och är kvar som delägare.
Vad läser du?
– Gärna spännande thrillers och bra romaner. Och pekböcker för den tvååriga dottern.
Dillbergs bokhandel
Företaget: Dillbergs är en av landets fem äldsta boklådor och startade 1832. Tidningen Svensk Bokhandel gör en årlig kartläggning av lönsamheten i branschen, och vid den senaste toppade Dillbergs listan.
Ägare: Johanna Jeansson tillsammans med föräldrarna Lennart och Katarina.
Platsen: Kvarnholmen, i hjärtat av Kalmar.
Nyckeltal 2023: Omsättning 13,3 miljoner kr, resultat 1,4 miljoner kr samt en vinstmarginal på 21,45 procent (källa: Allabolag).