Klart: ingen miljözon klass 3 i Stockholm från årsskiftet
Lagom till årsskiftet, 31 december, var det tänkt att den en del av Stockholms innerstad skulle bli miljözon klass 3, efter att Stockholms kommun meddelat lokala trafikföreskrifter i oktober. Men efter kritik av bland annat Företagarna och överklagande av fem företag fattade Länsstyrelsen 28 november ett delbeslut som innebär att föreskrifterna inte gäller tills vidare, i väntan på rättslig prövning. Så kallad inhibition.
Överklagande och avslag
Det som hänt sedan dess är att Stockholms stad överklagat Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen. På flera annonspelare i Stockholm har det fortfarande funnits information om att miljözon klass 3 införs 31 december, men nu har Transportstyrelsen avslagit kommunens överklagan. Dess beslut går inte att överklaga.
– Transportstyrelsens avslag på stadens begäran att hindra Länsstyrelsens utredning visar tydligt att Miljöpartiets beslut att införa miljözoner inte var tillräckligt välgrundat eller genomarbetat. Det är beklagligt att så omfattande förändringar genomförs utan en gedigen konsekvensanalys som tar hänsyn till både företagare och boende, säger Jennie Albinsson, Företagarnas expert på miljö och klimat.
Dyrt att byta ut fordon
Syftet med miljözoner är att stänga vissa fordon ute från särskilt miljökänsliga områden. Klass 3 ställer de strängaste kraven. I en sådan zon får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra. Om ett tungt fordon är en laddhybrid och uppfyller utsläppskraven för Euro VI får även det köra i miljözon klass 3.
I praktiken hade införandet av miljözon klass 3 inneburit att mängder av företag som antingen är baserade innanför zonens gränser – Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen – eller har ärenden inne i den hade hindrats från sin verksamhet. Alternativet för dem vore att byta ut företagens fordon. För många kan det handla om investeringar i miljonklassen.
– När det stod klart i höstas att Stockholm skulle införa den här zonen redan 31 december hörde många företagare av sig till oss på Företagarna och berättade att det skulle bli en enorm utmaning för dem. Ja, en del sade till och med att det skulle innebära konkurs, säger Jennie Albinsson.
Stockholm bör skrota miljözonerna
Stadens ledning beklagar beslutet
Stockholms stads trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) säger i ett uttalande att beslutet från Transportstyrelsen är frustrerande, men väntat.
– Det är en förlust för alla som promenerar och cyklar i Stockholms city.
Samtidigt konstaterar trafikborgarrådet att Transportstyrelsens beslut inte påverkar Länsstyrelsens rättsliga prövning. Enligt det rödgröna styret i Stockholms stad uppfyller de lokala föreskrifterna kriterierna för att införa miljözon klass 3.
– Så fort Länsstyrelsen ger grönt ljus kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Ambitionen är att kunna öppna miljözonen under våren, säger Lars Strömgren.
Problem med dispensansökningar
Enligt Företagarna visar processen och turerna med överklagan och avslag hur viktigt det är att så pass ingripande beslut är välförankrade i hela lokalsamhället och särskilt hos de företag som påverkas.
Det går att göra undantag från förbundet mot fordon i miljözon klass 3. Till exempel får polis, ambulans och färdtjänst köra i zonen även om bilarna inte uppfyller miljökraven. Förespråkarna av införandet av miljözonen har också pekat på att det varit möjligt för vanliga företag att ansöka om dispens, men under hösten har Stockholms stads webbformulär för ansökan om dispens för miljözon klass 3 haft tekniska problem. Alla som ansökt om dispens mellan augusti och den 4 oktober och inte fått svar uppmanades därför fram till nyligen att göra om ansökan. Sedan Länsstyrelsens beslut om inhibition 28 november går det inte att ansöka om dispens på grund av den rättsliga prövningen.
Inkludera i stället för att exkludera
Det rödgröna styret i Stockholm menar att kritikerna borde tänka om och se miljözonen som en möjlighet att skapa trevligare stadsmiljöer. Företagarna har inget emot satsningar på stadsmiljön, men hävdar att sådana måste vara genomtänkta och välförankrade och att det måste finnas en konsekvensanalys.
– De flesta skriver under på att vi vill se fler elbilar i Stockholm, eftersom elbilar minskar buller och koldioxidutsläpp. Men att med tvång, och inom en mycket kort tidsram, utestänga en majoritet av fordonen från innerstaden slår hårt mot både privatpersoner och företag. Det riskerar att skapa en ojämlik stad och försvårar för näringslivet, säger Jennie Albinsson.