10 insikter: Så blir du kreativare än konkurrenterna
1. Hitta rätt kompanjon
Hitta någon som brinner lika mycket som du för idén, och som sitter på verktyg som du inte har. När jag skulle släppa öl tipsade en gemensam vän mig om Karl Grandin, för hjälp med paketering och design. Vi klickade direkt. Även med vår amerikanska investerare funkade det så. Vi sökte inte cash men han hörde av sig och vi gillade varandra. De mjuka värdena blev avgörande.
2. Sköt varsitt och dela
Jag och Kalle har ett delat dokument med ölnamn i Evernote-appen. I övrigt lägger vi oss inte i varandras områden eller arbete särskilt mycket. Synken finns där genom att vi hela tiden skickar idéer och vi gillar att uppleva nya platser, ölfestivaler och mässor tillsammans.
3. Utförande A och O
Idéer i alla ära. Vi har haft recept på öl som både har blivit en enorm succé och total katastrof beroende på bryggningen. Lärdomen är att vi ska äga våra idéer och själva utförandet för att resultatet ska bli fantastiskt.
4. Företagskulturen
I början anställde vi engagerade, passionerade personer som följt oss. I dag har kulturen gått från att vara självklar till något vi jobbar med, så att alla har samma mål trots att vi är utspridda på bryggeri, kontor och restauranger såväl i Sverige som Tokyo och Hamburg. Vi ser till att samlas fysiskt några gånger per år. Och vi har ett lager av mellanchefer vilket låter avskyvärt, något man “inte ska ha” ha i ett litet företag. Men de blir informationsknutpunkter, folk kommer till tals. Annars blir det för få direktrapporter.
5. Hämta intryck
Frigör tid för att möta och lyssna på kunder och kollegor på olika marknader. Jag är inbjuden som talare på en ölmässa i Sydafrika i maj. Vi ska även delta på en ölfestival i Colorado under året, och en resa till Kina är inplanerad för att träffa bryggare och återförsäljare.
6. Hitta uppstickare
Vilka nykomlingar gör spännande saker i din bransch? För mig finns det en liten grupp amerikanska bryggare som gått från att vara hembryggare till mikrobryggerier. Som Sam Zermeno, med Brujos Brewing i Oregon. Och Alex Helms med Troon Brewing, som tog över en liten lada i New Jersey. Han har ett släpp per vecka med 660 burkar som är sålda inom 30 minuter, via Instagram.
7. Öppna dörrar för andra
Själv hade jag otrolig nytta som nyutexad av att få jobba med Bicky Chakraborty [hotellmagnaten och grundare av pubkedjan Bishop Arms]. Jag kostade garanterat mer än jag bidrog med i början, men jag lärde mig otroligt mycket. Bland annat om att vara riskmedveten. Och Bicky hade något projekt igång som inte var ROI, där fokus låg på andra värden än lönsamhet på kort sikt. Det har jag tagit med mig i Omnipollo, bland annat genom att vara en matchmaker mellan oetablerade bryggerier och bjässarna.
8. Ring skamlöst
Även om jag drivit Omnipollo i 15 år lär jag mig nytt varje vecka nu, framförallt sedan vi startade bryggeri. Jag är ganska skamlös med att ringa upp när jag vet att någon har gjort något intressant. Och är man frågvis blir det roligt. Jag får mina mentorer att må bra!
9. Tuffa tider
När konjunkturen går ner uppstår också möjligheter. Vi förhandlade ner priset 25 procent, för att göra i ordning vårt bryggeri under pandemin. Ibland måste man också bara fortsätta att sätta en fot framför den andra tills något förändras. Att gneta på är en viktig förmåga.
10. Tik tok-tips
Det finns ett enormt värde för oss i att följa yngre generationer och förstå vad som händer, via Tiktok. Med det sagt har jag gjort mitt Tiktok-magplask. Någon annan startade ett Omnipollokonto och vi insåg att vi måste finnas där. Kalles och mina barn skrattade ut oss. Vi erkände vårt nederlag. Nu får vi delegera till medarbetare att skapa innehåll där.