Möjligt erbjuda kunder enbart digitala kvitton
Många regelförenklingar träder i kraft genom beslut av regering och riksdag efter remissförfarande. Andra tillkommer genom att myndigheter gör nya bedömningar av gällande rätt. Ett exempel från 4 december är att Skatteverket i ett ställningstagande slagit fast att företag inte är skyldiga att erbjuda kunder papperskvitto.
Välkommen förenkling
”Näringsidkarens skyldighet innebär endast att ett kvitto ska tas fram och erbjudas kunden vid varje försäljning. Denna skyldighet är uppfylld oavsett om kunden erbjuds ett papperskvitto eller ett elektroniskt kvitto”, konstaterar Skatteverket i sin rättsliga vägledning.
Skatteverket har tidigare ansett att en näringsidkare alltid måste kunna erbjuda ett papperskvitto om en kund vill ha ett sådant för att uppfylla sin skyldighet att ta fram och erbjuda ett kvitto enligt skatteförfarandelagen.
Teknikneutral lagstiftning
I ställningstagandet konstaterar Skatteverket att det i förarbeten till skatteförfarandelagen anges att lagens formkrav är teknikneutrala. Det innebär att lagen är flexibel och ger utrymme för en successiv utveckling av formerna för elektroniskt uppgiftslämnande.
I vissa fall kan det vara så att kunden inte vill eller kan ta emot ett elektroniskt kvitto. Det är inte omöjligt att det kommer att tillkomma ytterligare en rättslig vägledning till vad man som företagare ska göra då, men Skatteverket menar alltså att erbjudande om elektroniskt kvitto ska anses uppfylla det lagliga kravet.
Skilj på kassakvitto och kvitto på kortbetalning
Observera att om en kund betalar med kort och du som företagare har en kortläsare som är fristående från ditt kassaregister ska du ge två kvitton, ett kassakvitto från kassaregistret på vad som är köpt och ett kvitto från kontokortsläsaren på kortbetalningen. Det nya ställningstagandet från Skatteverket gäller kassakvitton.