För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Entreprenörer med smak för det omöjliga. Karl Grandin och Henok Fentie tar med oss bakom kulisserna på Omnipollo.
Tidningen företagaren

Brygger framgång med otippade smaker och färgstark konst

Publicerad 5 dec 2024
Baconsmak eller mandarin? I en omvandlad kyrka i Sundbyberg brygger Omnipollo sin berömda hantverksöl. Henok Fentie och Karl Grandin har trogna fans världen över, både för de innovativa smakerna och för wow-designen som blivit företagets signum.

Det är måndag morgon, fast inget alls tyder på det. På Sturegatan 41 i Sundbyberg strömmar musik ur högtalarna, oavsett vilket rum du rör dig i. Väggar och möbler badar i nästan neonstark rosa, lila, orange, grönt, gult... Det är logiskt att inget känns lagom, eller måndag. Människor världen över har de senaste 15 åren fastnat för Omnipollos färgsprakande design. Lika många har krokats av deras fantasifulla – på pappret galna – ölsmaker. Duon Henok Fentie och Karl Grandin har något magnetiskt och modigt över sig. Många vill veta vad som kommer ur deras hjärnor härnäst.

- Vi är ölets Madonna. Vi rör oss där det händer, oavsett var det är, och utmanar konventioner, säger Henok Fentie.

Vi står i en omvandlad kyrka som tidigare huserat ett annat mikrobryggeri. Under pandemin tog Omnipollo över, efter beslutet att inte längre enbart leja ut produktionen av sin öl. De förstärkte golvet och satsade på modern teknik.

- Jag vill kunna brygga med hjärnan, inte musklerna, säger Henok medan han guidar runt bland stora öltankar som utgör hjärtat av gamla kyrkosalen.

Från lunchtid serveras gäster hamburgare och extremt närproducerad öl på balkongerna ovanför.

- Doften skiftar under dagen. Snart luktar det nybakat bröd och burkmajs medan vi brygger.

Omnipollo har gått från att producera 10 000 liter till 90 000 liter per månad, med Henoks lekfulla smakperspektiv.

”Vi är ölets Madonna. Vi rör oss där det händer, oavsett var det är, och utmanar konventioner”

Designen har blivit varumärkets stora kännetecken.
Omnipollos slush-öl är en succé som kopieras i hela världen.
Högst upp i ölkyrkan finns ateljén där Karl Grandin (sittande) och mångåriga medarbetaren Tobias Lund (till vänster) skapar den oblyga designen till varje ölsort, som Henok Fentie brygger.
Öl-älskare från hela världen beger sig nu till den tidigare kyrkan för att dricka Omnipollos mest spetakulöra brygder.

Marshmallows i julöl

- Vi bryggde nyss ett baconöl som släpps snart. Och vi har alltid struntat i det där med säsong men vår säljchef protesterade. Så nu släpper vi tre julöl: en mandarin-IPA, en mörk öl med choklad och marshmallows som serveras varm, och en alkoholfri öl med julmustsmak, berättar Henok.

Öltankarna intill honom rymmer 6 000 och 9 000 liter. För att få ut så mycket som möjligt ur varje bryggning pågår experimenterande.

- Humlepellets är en bov eftersom de suger upp vätska, så nu testar vi flytande humleextrakt.

Den som börjar prata humle med en ölmakare inser snabbt att det är ett hett ämne.

- Humle är ölets saffran; den stora utgiftsposten.

I september gick inköpsresan till Yakima Valley utanför Oregon på amerikanska västkusten.

- Du står i ett rum och har en timme på dig att välja mellan olika skördar. Du handlar för två miljoner kronor på den timmen.

"Saker som jag låg sömnlös över för två år sedan oroar mig inte längre. Vi har aldrig varit så strukturerade som nu”

Omnipollos unika, färgstarka design är en del av arbetet med att förändra synen på hantverksöl – och ta drycken in i popkulturen. Flaskan på bilden, med ölen Church Lumberjack, är designad till årliga festen Lumberjack Day i Florida.
Matt Hasuly (till vänster), chef över förpackningsanläggningen i Kungsängen, och medarbetare Henrik Gustafsson ser till att packningen av Omnipolloölen flyter på.
I Kungsängen finns ett fåtal tunnor med en 14-procentig imperial stout med smak av kaffe, lönnsirap och vanilj som lagras i 1,5 år – med målet att få in drycken på Michelinrestauranger som Frantzén och Noma.

Dubblad försäljning


Även om Omnipollo fortfarande brygger via partners i USA, Kanada, Tyskland och Belgien så har satsningen på ett eget bryggeri förändrat affärerna.

- Vi har halverat vår export och dubblerat vår försäljning på Systembolaget. Även antalet restauranger i Sverige som tar in vår öl ökar snabbt, säger Henok.

I businessen ingår öl-provningar med fullbokade sittningar för 20–30 personer flera gånger i veckan, mitt bland öltankarna. Under 2025 finns planer på att bjuda in lojala följare till en kundklubb med speciella ölsläpp och event.

- Att bygga upp ett eget bryggeri är den största resan vi gjort. Vi har lyckats få in rätt personer med otrolig kompetens, reflekterar Henok och nämner Omnipollos vice vd och försäljningschef Mikael Mossvall som plockats från Spendrups, som exempel.

- Saker som jag låg sömnlös över oroar mig inte längre. Vi har aldrig varit så strukturerade som nu, med framförhållning. På måndag presenterar jag 30 olika sorters öl för personalen och säljteamet som vi ska brygga i maj–augusti 2025.

"Vi var så nära att göra ett öl med Snoop Dogg. Och det finns många svenska hiphopakter som jag är väldigt peppad på”

I Sundbyberg finns Omnipollos omvandlade ölkyrka där gäster serveras hamburgare och öl, medan bryggandet pågår.
Med minutiös precision förbereds varje bryggning innan den skeppas iväg till Systembolaget eller några av de hundratals restauranger som serverar Omnipollos skapelser.
Karl Grandin som var med och grundade jeansmärket Cheap Monday har med sin iögonfallande design tagit öl in i pop-kulturen och gjort Omnipollo till ett globalt varumärke.

Samarbetar med konkurrenter

På agendan för nästa år ryms även samarbeten. Alla stora ölvarumärken har i princip redan jobbat med Omnipollo.

- Vi brygger just nu en öl med sex olika parter – tre etablerade och tre mindre etablerade bryggerier. Vi blir som en matchmaker och en språngbräda ut för nyare bryggare, säger Henok och tillägger att en bjässe återstår: Guinness.

I övrigt sneglar han på helt andra branscher. Musikindustrin till exempel.

- Vi var så nära att göra ett öl med Snoop Dogg, för att få fler att upptäcka hantverksöl. Men han började coacha sitt barns lag i baseball och då var det inte längre lämpligt. Men det finns många svenska hiphopakter som jag är väldigt peppad på.

- Att ”göra ett filmöl” vore kul också, spånar Henok Fentie, apropå att keramik från svenska Andrea Tsang synts i succé-tv-serien The Bear.

- Tänk att få med ett fejköl där, som vi sedan brygger på riktigt. Vilken underutnyttjad potential.

Medan vi pratar fylls en tankbil på väg till Omnipollos förpackningsanläggning och lager i Kungsängen.

- Det är svårare att buteljera än att brygga. Ölen får inte komma i kontakt med syre, det påverkar smaken direkt, konstaterar Henok.

Med vitt skilda erfarenheter och utan att känna varandra sedan innan grundade de Ominpollo som de tillsammans nu drivit i 15 år.

Öl med mening

På en av hyllorna står företagets första ekologiska öl Pim, döpt efter vännen Pim Bendt på Naturskyddsföreningen.

- Det här är det mest meningsfulla ölet vi någonsin släppt. Pim höll ett otroligt inspirerande föredrag för oss om ekologisk odling när vi inledde projektet.

Framöver vill Henok Fentie jobba mer med svenska hållbara råvaror.

- Vi har bryggt en del med kulturspannmålet Balder från Warbro Kvarn i Sörmland som är helt fantastiskt. Ekologiskt är framtiden.

På Söder i Stockholm lockar pizza- och ölnavet Omnipollos Hatt såväl turister från hela världen som lokalbefolkningen.
Surdegspizza med annorlunda topping står på menyn. Här serverad med alkoholfri stout.
Restaurangchefen Ryan Casey och hans medarbetare förbereder ännu en fullsatt barkväll.

Succé eller magplask?

+ Slush-öl.

Karl var i Japan och skickade mig en bild på en öl med fryst skum på toppen. Jag fick en idé och hyrde en slush- och glassmaskin och testade hemma. Vårt slush-öl blev en succé, som kopieras i hela världen nu, berättar Henok Fentie.

- Magplask.

Vi var över och bryggde öl i USA för tio år sedan – en milkshake- IPA. Det blev en galen succé. Men när vi ville brygga samma öl i Europa och skickade iväg samma recept till ett av våra samarbetsbryggerier blev det katastrofdåligt. Lärdomen blev att utförandet är A och O, för att lyckas med ett öl. Eller för att lyckas med vad som helst för den delen, berättar Henok Fentie.

Efter att ha tackat nej till flera uppköpserbjudanden blickar Henok Fentie och Karl Grandin framåt mot minst 15 år till med Omnipollo.
Karl i ateljén. Över 80 olika nya öl bryggs och designas varje år.

Fakta om Omnipollo AB

Grundades: 2010.
Gör: Prisbelönt hantverksöl i fantasifulla smaker.
Namnet: Omnipotent + pollo = allsmäktig kyckling, på spanska. Symboliserar känslan av vingar och att kunna flyga ut över världen.
Plats: Ölkyrkan och kontor i Sundbyberg. Har även barer i Tokyo, Hamburg och Stockholm, med totalt 50 medarbetare.

Omsättning 2024: 101 miljoner kronor totalt för Omnipollogruppen (Omnipollo AB, Omnipollos hatt AB, Omnipollo Hypnagoga AB, Omnipollos Park AB och Omnipollo Hamburg Bus Group)
Resultat 2024: Cirka 7 miljoner kronor (EBITDA).

Utanför förpackningslokalen i Kungsängen väntar Omnipollo-bilen på att ge sig ut på nästa leverans.
Fler nyheter från Företagarna