Åtta designtips som lyfter företaget
Publicerad 9 dec 2024
Hypnotiserande design – i kombination med innovativa ölsmaker – har gett Omnipollo trogna fans världen över. Hur gör medgrundaren och färgmästaren Karl Grandin? Och hur kan du ta efter?
I sin ateljé skapar Karl Grandin Omnipollos omistliga design. Foto: Per Englund.
- Sminka inte en gris. “När vi först började arbeta tillsammans höll jag tummarna för att Henok skulle göra bra öl. Och det gör han. För du kan ha hur snygg design som helst men om inte produkten i sig är bra så funkar det inte.”
- Normutmanare syns – och granskas. “Det brann i huvudet på folk, framförallt på andra bryggerier, när vi lanserade öl med efterrättssmaker i färgstarka burkar. När du skapar nya, oväntade uttryck försöker många till en början hitta anledningar till varför det här konstiga, normutmanande inte är bra. Om våra produkter inte hade varit innovativa på riktigt – om vi försökt sälja en massa trams – så hade folk avfärdat oss där i starten.”
- Analysera – utan att svälja reglerna. “Titta dig omkring och se hur saker ser ut och vad som är normen inom ditt fält. Det behöver du göra oavsett om du har ett bokförlag, säljer blommor eller brygger öl. Gör en analys men fastna inte i ‘så här ska man göra’. Våga experimentera, vara friare, vildare… Och underskatta inte din kund. Du har så mycket att vinna på att skapa något nytt och oväntat som väcker entusiasm. Det märks när någon verkligen har lagt ner fantasi och energi.”
- Skippa rädslan för att bli kopierad. “I jämförelse med många andra branscher som jag har erfarenhet av så är det mer öppet och bjussigt inom ölbryggning. Det är underbart! Jag upplever att många bryggerier genuint inspireras snarare än kopierar, och Henok har ändå alltid sitt eget uttryck. Han är på tårna och fortsätter att utveckla spännande metoder och smaker, som andra ofta följer.”
- Hämta kreativitet ur samarbeten. “Ett exempel som förklarar min metod för att ta fram ett utseende och en etikett, kan hämtas från när vi samarbetade ett med 3 Sons, ett bryggeri i Fort Lauderdale i Florida. De har en festival varje år, Lumberjack Day, som vi specialbryggde ett öl till, döpt till Church Lumberjack. Jag ville göra ett motiv inspirerat av rödsvartrutiga skogshuggarskjortor men som på samma gång var hypnotiserande, uttryckt genom vårt eget estetiska filter.”
- Jobba med partners som gillar att göra nytt. “När jag gjorde etiketterna till Church Lumberjack var jag ute efter en knallig rödorange färg och köpte in ett skräpigt papper i skräning rea-neon-röd, som vi tryckte med svart och vitt och lackade tjockt för att skapa en riktigt ösig effekt. Tryckeriet hade aldrig använt den typen av material och vi jobbade tillsammans för att lösa problemen och hitta lyckade lösningar. När jag kommer med nya idéer och “ställer jag till trassel” ser de förhoppningsvis det som en chans att testa något nytt och utvecklande. I 99 procent av fallen slutar det med att alla är glada och resultatet blir bättre än någon trodde att det kunde bli.”
- Hitta designhjälpen på oväntat håll. “Det är inte säkert att du behöver hitta just en grafisk designer eller en designbyrå som hjälper ditt företag med det visuella. Våga se dig omkring och fråga någon som gör saker du gillar, oavsett var i livet de dyker upp.”
- Processer: ett tråkigt men härligt tips. “Vår organisation växer och vi försöker hela tiden hitta former för att underlätta för varandra, individuellt och i samarbeten, för att få ut så mycket som möjligt av grupppen. Det är utmanande men så givande när vi drar åt samma håll.”
Taggar