Soloföretagare med egen stil
Variationen och utbudet av varor och tjänster är större än någonsin i Sverige – mycket tack vare de små företagen. Antalet frisörföretag har till exempel fördubblats på 30 år; i dag är de runt 17 000. Ett av dem drivs av Helen Lättman som öppnade sin salong i Gävle för drygt fyra år sedan.
- Jag har varit frisör i 20 år. Jag började som elev, sedan var jag anställd innan jag startade aktiebolag och hyrde stol på olika salonger. Att öppna eget var något jag tänkt på länge.
Helen har också jobbat som frilansfrisör.
- Då fick jag se många salonger och många olika upplägg, både sådant som fungerade bra och sådant som fungerade dåligt. Jag samlade på mig idéer och skapade en vision om vad jag själv skulle kunna göra.
Bygger egen kundkrets
Salong Lättman, ett stenkast från Gävle centralstation, är förverkligandet av den visionen. I källarlokalen med det vackert välvda taket jobbar Helen sida vid sida med tre andra frisörer som alla är soloföretagare och hyr varsin stol av henne. Tidigare har hon jobbat i salonger med stora skyltfönster i gatuplan där folk lätt kunnat droppa in spontant. Bra för den som vill bygga upp en kundkrets, konstaterar Helen, som hade sin kundbas och ville att hennes egen salong skulle vara något annat. Inspirationen hämtade hon delvis från helt andra branscher.
- Jag gillar att sitta på hotell, barer och restauranger och ville skapa ett rum med en atmosfär som påminner om sådana miljöer, säger hon och ger ett konkret exempel på vad hon menar:
- När vi ställer fram färgen vi ska färga kundens hår med gör vi det alltid på en bricka. Det ska kännas som att man blir serverad.
Öppnade under pandemin
Helen öppnade salongen i augusti 2020 – mitt under pandemin.
- Det började bra. Men när hösten kom började avbokningarna komma. Min sämsta vecka hade jag två kunder.
Det blev några tuffa månader för Helen, som klarade sig tack vare att hon under flera år sparat pengar i bolaget och byggt upp en buffert. Under sina 20 år i yrket har Helen Lättman följt hur frisörbranschen förändrats. Antalet företag och salonger har som sagt ökat, och hon ser ett större utbud och en större bredd.
- Vi har blivit bättre på att nischa oss inom frisöryrket. Då tänker jag inte minst på alla barberare som har dykt upp. Kanske har vi i branschen blivit bättre på att ta betalt också, säger Helen och berättar att en klippning på Salong Lättman kostar runt 850 kronor.
Med ett ökat utbud har det också blivit viktigare att profilera sig som företag.
- Det är något vi pratat om ganska mycket på salongen, säger Helen. Kan vi säga något med vårt varumärke, vad vill vi förknippas med? Förutom att vi så klart är skickliga frisörer.
Helen och hennes kollegor kom fram till att de vill stötta kulturen i Gävle. Salongen har bland annat sponsrat en konsert och har börjat trycka affischer och flyers som delas ut till kunder med frisörernas personliga tips om sådant som händer i stan.
- Det kan vara teater, konserter, utställningar eller annat vi själva gillar. På så sätt hjälper vi till lite samtidigt som vi stärker salongens varumärke. Jag tror att man måste sticka ut på något sätt, säga något som betyder något för en.
Salong Lättman är ett av hundratusentals små företag i Sverige vars betydelse Företagarna vill lyfta fram i den nya kampanjen "Vi jobbar för er".
- Vi vill sätta ljus på vikten av småföretagare i samhället, och på hur de arbetar för att allmänheten ska kunna lösa sina vardagsproblem, eller sätta guldkant på tillvaron. De finns även där när livet krisar rejält. Och så finns ju alla småföretagare som jobbar för andra företag: konsulter, fraktbolag och forskare till exempel, säger Anna-Carin Enwall, chef för avdelningen Marknad & Försäljning på Företagarna.
Kampanjen syns nu på Youtube, i sociala medier och flera stora rikstäckande mediekanaler
Företagarnas nya kampanj: ”Vi jobbar för er”
Företagarnas nya varumärkeskampanj ”Vi jobbar för er” uppmärksammar att det är landets småföretagare som får vardagen att fungera för alla oss andra. Kaféet på hörnet, den lokala frisören och det specialiserade konsultbolaget är små företag som skapar möjligheter och ökad variation. Precis som Helen Lättman i artikeln bredvid. Utan Helen och alla andra småföretagare hade Sverige varit grått, tråkigt och variationslöst.
- Dela, kommentera och lyft fram kampanjen via dina egna sociala medier, uppmanar Anna-Carin Enwall, chef för avdelningen Marknad & Försäljning på Företagarna.
Text: Martin Engqvist.