Vad kan svenska företag lära av Taylor Swift?
På måndagen blickade Talkshow i P1:s programledare Jonas Bonnier och Ebba Kleberg von Sydow tillbaka på 2024 och kallade det för Taylor Swifts år. Megahändelsen The Eras Tour som svepte in över Stockholm 17–19 maj är nu slut i och med den 149 och sista konserten som hölls i Vancouver i Kanada 8 december.
Till sin hjälp med att blicka tillbaka på turnén och prata om Taylor Swift som affärskvinna hade Talkshow i P1 bjudit in Företagarnas chefsekonom Johan Grip. Som den swiftie han är var Johan på Friends arena i våras och beskrev händelsen som en love story mellan ekonomi och musik.
Var alltid relevant
Johan Bonnier noterade att Harvard Business Review nyligen publicerat artikeln Taylor Swift and the Strategic Genius of the Eras Tour och samtalet i studion kretsade kring den ekonomiska betydelsen av turnén, men även vad svenska företag kan lära sig av Taylor Swift och hennes förmåga att bygga relationer med sina fans.
– Kunderna är jätteviktiga. Se till att du skapar nytta för dem hela tiden och se till att du hänger med och inte lever på gamla meriter. Man måste hela tiden tävla mot andra om vem som ska uppmärksamheten.
En annan aspekt av Taylor Swifts framgång som företag kan dra nytta av är att se potentialen i internationalisering, menar Johan Grip.
– Hon har en global publik så hon når ut till så många fler. Det är det som gjort att det blivit så otroligt mycket pengar. Hade hon bara varit i USA, ja då hade hon kanske haft 350 miljoner potentiella lyssnare, men med hela världen blir de ju många, många fler och då blir det också bättre – om man når dem.
10 miljarder dollar
Artikeln i Harvard Business Review uppskattar den ekonomiska effekten av The Eras Tour till sammanlagt till 10 miljarder dollar om man slår ihop hur den påverkat alla städer där konserterna hölls. Johan Grip sade i Talkshow i P1 att de som gick på de tre konserterna i Stockholm konsumerade för mellan 848 och 968 miljoner kronor.