För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Cirkulärt med eldriven snöskoter

Publicerad 9 dec 2024
En eldriven snöskoter ritad av Ferraridesigners syns snart i backarna. Ett cirkulärt tänk, med utbytbara delar, är grunden. Yalda Mirbaz, medgrundare och CFO för Vidde Mobility, har stora kunder i kö.
Yalda Mirbaz, i mitten på bilden, kan glädjas åt flera designpris för Viddes cirkulära snöskotrar. Foto: Vidde.

Ni har er bas i Jörn utanför Skellefteå?

- Skotrarnas slutmontage, kontroll, testning samt service och återtag av maskinerna sker i Jörn.

Komponenterna tillverkas i Gnosjö?

- Vår huvudproducent, som också är investerare i bolaget, finns i Gnosjö. När vi grundade Vidde fick vi klart för oss att alla förutsättningar för vår typ av tillverkning finns där, via fordonssektorns befintliga leverantörskedjor.

Ni bygger världens första cirkulära snöskoter?

- Med forskningsinstitutet Rise har vi jobbat fram ett sätt att förlänga livet på fordonen. Vi hyr ut skotrarna, eftersom vi vill ha tillbaka dem efter tre år. Drivlinan – batteri, motor och elektronik – kan flyttas över i en ny skoter.

Ni fick tidigt kunder på kroken?

- Ja, vi fick en beställning från Skistar redan innan vi hade en prototyp. Även Ishotellet i Jukkasjärvi och Skellefteå Kraft har varit med oss från början.

Skotrarna är designade av stjärnor som normalt formger Ferraribilar?

- Vi behövde ett formspråk som är relevant i flera decennier, så vi ville kroka arm med designers bakom de mest legendariska fordon som skapats. Att italienska byrån Pininfarina sa ja till att jobba med oss, en liten startup från Sverige, var fantastiskt. De såg fördelarna i att ha ett cirkulärt case att visa upp.

Vidde kammade nyss hem två prestigefulla designpris?

- Ja, vi vann The German Design Award 2024 och Green Good Design Sustainability Award 2024. Det är en bekräftelse på att vi valt rätt strategisk väg.

Vad händer under 2025 för er?

- Våra kunder fick testa vår förserie Alfa under förra året, som vi sedan förfinat. Vår kommersiella pilot rullar ut under vintern, och vi jobbar med att få ner produktionskostnaderna innan vi går mot fullskalig produktion. Under 2025 anställer vi, dels inom produktion och service, dels för att stärka vår säljorganisation.

En ny investeringsrunda väntar?

- Vi har fått med oss jättefina investerare hittills, som Norrsken och vår huvudtillverkare. Nu ska vi säkra kapitalet för storskalig produktion, med målet att ta in 25–30 miljoner och sedan komplettera det med lån.

Fakta om Vidde

Medgrundare: Christian Lystrup, vd, med en bakgrund som ubåtsofficer samt på olika techbolag. ”Vi lärde känna varandra när vi pluggade ekonomi ihop. 2021 startade vi Vidde.”

Cirkulärt tips: ”Cirkulär produktion kan kännas överväldigande. Men identifierar man den största miljöboven i produktcykeln, och fokuserar på att lösa den, så kommer man väldigt långt.”

Fler nyheter från Företagarna