Handgjorda hattar en hit i Hägersten
Få går utanför dörren utan att ha med sig mobilen. Förr var hatten lika självklar. Som barhuvad ansågs man inte vara fullt påklädd. Men tiderna förändras. Hatt signalerar inte längre konformitet eftersom få har hatt. Den är snarare ett uttryck för individualitet och kanske också kreativitet. Som få andra plagg kan en hatt vända huvudet på folk.
Stipendium för hatt-hantverk
Kanske är det för att huvudbonadernas historia är upp över öronen fylld med konventioner som hattar är tacksamma att ta ut svängarna med. Fedorahatten (tänk Indiana Jones) kan vara gul som en citron. Westernhatten kan vara rosa. Men hatten kan också vara sober och nedtonad. Önskemålen varierar. Det vet Jonathan Kopylov och Sandra Stadelmann som startade hattmärket SoonNoon 2021. Sedan knappt ett par år tillbaka har de en hattstudio och ateljé i Midsommarkransen i Söderort i Stockholm. Där skapar de hattar med ett distinkt samtida, urbant formspråk. Nu kan de tack vare ett stipendium från Hantverksinstitutets fond ta verksamheten till nästa nivå.
− Stipendiet gör att vi kan köpa material och diverse verktyg för att utveckla hattskapandet. Dessutom är stipendiet ett kvitto på att vi gör något bra, så det betyder mycket för oss att ha fått det, säger Sandra.
Läs mer om Hantverksinstitutets fond.
Hattstudio och ateljé
SoonNoon gör varje hatt på beställning och arbetar bara med premium-material av filt och strå. Hållbarhet, kvalitet och hantverk är ledstjärnor för verksamheten. Det handlar om att visa upp processen och hantverket, samt visa kunden hur man bäst tar hand om sin hatt så att den håller hela livet.
− Allt arbete görs för hand i vår studio och det är ungefär två veckors leveranstid på en hatt. Vi arbetar båda två heltid med annat och driver SoonNoon på kvällar och helger, säger Jonathan.
Utöver möjligheten att beställa en hatt erbjuder Jonathan och Sandra helgkurser. Då får deltagarna en grundlig inblick i hantverket och under handledning skapar de sin egen hatt.
− Vi tillverkar baskrar också och kommer under våren att utöka sortimentet med kepsar. De kompletterar våra hattar och är bra instegsprodukter för den som vill ha en riktigt högkvalitativ huvudbonad men inte är redo att investera i en hatt, säger Jonathan.
Dejt med ljus var ingen hit
Jonathan arbetar med trender i modebranschen och är hattmakaren i duon. Sandra arbetar som marknadsförare och använder sitt kunnande för att driva varumärket framåt online. De kompletterar inte bara varandra professionellt, utan är också ett par i det privata.
− Vi träffades under pandemin och började dejta när samhället var nedstängt. Därför behövde vi ett projekt. Det började med att vi gjorde doftljus, men det var inte vår grej. Så slängde Jonathan ihop en hatt i köket och jag sade varför inte? Min livsfilosofi är ”kör bara” och på den vägen är det, säger Sandra.
Countrytrend gynnsam för hattmakare
Jonathan har alltid tilltalats av westernestetiken och uppskattat hattar, men det var först under pandemin som han fick tid att fördjupa sig i hantverket. Han tog kontakt med Kerstin Carlefalk som driver en ateljé i Midsommarkransen och lärde sig grunderna av henne, men i övrigt är han självlärd och utvecklat sitt skapande på egen hand.
− Det finns en större intresse för att bära hatt nu än på länge. Det hänger delvis ihop med den senaste tidens countrytrend, säger han.
En artikel i Damernas värld tittar närmare på hur allt fler omfamnar countrystilen. I den nämns att SoonNoons westernhattar bärs av artisten och producenten Stuzzi och soul- och R&B-artisten Bavé. Dessutom samarbetar hattmärket med Zara Larssons trummis Simon Santunione. Men det är inte bara artister som klär sig i hatt.
− Det bubblar i modevärlden. Det är glammigt och härligt. Accessoarer får blomma ut och ta plats. Man kan se det som en reaktion på osäkra tider med pandemi, kris och krig, säger Jonathan.
Håll i hatten
Efter den flygande starten har Jonathan och Sandra totalrenoverat studion och ateljén för att få den precis som de vill ha den, men det är bara början. Siktet är inställt på att bli en ledande aktör inom hantverksmässiga hattar och accessoarer i Norden.
− Vi vill inspirera våra kunder till att uttrycka sin egen unika stil genom att bära hattar och uppmana dem till att ha kul med stil, säger Sandra.