Vårkänslor i tulpanfabriken
Natalja Jermolajeva väljer ut tolv mörklila tulpaner och placerar dem i exakt rätt höjd på pappret. Med några snabba handrörelser har hon packat en bukett och snart ytterligare en. Även om en hel del har automatiserats på Alverbäcks Blommor genom åren är packningsrobotarna fortfarande inte tillräckligt noggranna för att ta över. Även plantering och skörd sker för hand.
– Jag var själv bara tio år när Natalja började arbeta här hos oss. Det är väldigt fint. Jag har verkligen växt upp med den här verksamheten, och jag minns hur jag brukade följa med pappa på kvällsrunda efter middagen som barn. Jag höll i den där stora handen och flög som en liten vante för att hänga med genom växthusen, säger Amanda Alverbäck.
I dag är hon vice vd på Alverbäcks Blommor. Det är Sveriges största tulpanodlare med 32 miljoner sålda tulpaner om året. Inom ett par år kommer Amanda Alverbäck att ta över företaget tillsammans med sin bror Anders Alverbäck. Det var deras farmor och farfar som planterade de allra första tulpanlökarna. Nu går de båda syskonen före genom växthus efter växthus. Utomhus råder kompakt vinter, men var vi än tittar ser vi tulpaner i olika odlingsstadier och vårkänslorna går automatiskt i gång på alla cylindrar.
För att maximera odlingsytan odlas majoriteten av tulpanerna i roterande tvåvåningssystem, något som också sparar energi samtidigt som det möjliggör för de anställda att skörda tulpanerna i rätt arbetshöjd.
– Pappa införde tidigt mekaniska odlingsbord och började tänka storskaligt. Annars hade det aldrig gått att sälja till de stora kedjorna i dagligvaruhandeln. Det är mycket hans förtjänst att företaget har blivit så stort som det har blivit, säger Anders Alverbäck.
Jag tror att vi har blivit så stora som vi har blivit eftersom vi har varit duktiga på att lyssna på varandra
32 miljoner sålda tulpaner om året
Precis som när bolaget startades för 56 år sedan kretsar det mesta kring små, skrovliga tulpanlökar. Löken köps in från Nederländerna ett helt år i förväg, vilket ställer krav på trendspaning.
– Länge ville alla ha vita tulpaner, men nu är det tvärtom. Nu ska det vara färgsprakande. Gärna gult och rött, säger Amanda Alverbäck.
För att tulpanlöken ska gro under vårsäsongen måste den först kylas ordentligt. Nästan en tredjedel av företagets 32 000 kvadratmeter stora lokaler utgörs därför av kylrum.
– Det har varit dåliga lökår två år på raken i Holland. Det gör att det blivit lökbrist och att priserna gått upp. Men det är svårt att höja priserna till konsument just nu. Det senaste året har två tulpanodlare tvingats lägga ner. Snart vänder det! säger Amanda Alverbäck.
För att få två odlingssäsonger i stället för bara en köper de numera också in tulpanlökar från Nya Zeeland, som har vår när vi har höst. De odlar även krokus, påskliljor, hyacinter, amaryllis och pelargoner. Hela firman är klimatcertifierad genom Svenskt Sigill.
– I början av pandemin var det också tufft. När alla bunkrade toapapper var det ingen som tänkte på tulpaner, men i slutändan var vi nog en av pandemins vinnare eftersom ingen kunde resa och alla ville ha fint hemma, säger Amanda Alverbäck.
Pappa införde tidigt mekaniska odlingsbord och började tänka storskaligt
Just nu sitter 14 personer i ledningsgruppen. Håkan Alverbäck, som fortfarande är vd, berättar att både han och hans syskon började känna sig redo för ett generationsskifte. För att få till en smidig växling både ägarmässigt och organisatoriskt har de tagit hjälp av konsulter.
– Jag tror att vi har blivit så stora som vi har blivit eftersom vi har varit duktiga på att lyssna på varandra och på kundernas önskemål under alla de här åren. Det känns jättebra att vi har hittat fram till detta, säger Håkan Alverbäck.
Han konstaterar att han nog kommer att fortsätta med sin traditionsenliga kvällsrunda ett tag till. Huvudsakligen för att titta till så att värmesystemet fungerar som det ska. Tulpanerna är känsliga rackare och behöver mellan 16 och 18 grader för att växa som bäst.
– Och det slinker ju gärna in en hel del tulpansnack på familjemiddagarna. Det kommer det nog att fortsätta göra, säger Anders Alverbäck.
– Vi har en dröm om att börja producera något mitt på sommaren, när vi just nu stänger för semester. Men vi låter organisationen sätta sig först innan vi kommer i gång med vidareutvecklingen, säger Amanda Alverbäck.
Alverbäcks blommor
Startår: 1968.
Verksamhet: Odlar blommor, främst tulpaner.
Plats: Ekerö utanför Stockholm.
Antal anställda: 90 säsongsanställda under högsäsong. Sett över hela året är snittsiffran 62.
Omsättning 2023: 130 miljoner kronor.
Amanda Alverbäcks bästa råd till företagare: "Ha passion för ditt företag! Det smittar av sig på medarbetare, kunder och leverantörer."