För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Amerikansk expansion möjlig även för småföretag

Publicerad 5 jun 2024
Många svenska småföretagare drömmer om att ta sin produkt eller tjänst ut på den gigantiska marknaden i Nordamerika. Nu finns ett nytt sätt för att fler ska kunna lyckas.
Malin Nygård, Johanna Juelsson och Johan Grip tipsar om hur du lyckas nå ut internationellt. Foto: Greg Daniel.

När teamet bakom Swedish Stockings ville ta nästa steg i sin verksamhet var målet glasklart; att bli en betydande spelare på den amerikanska modehimlen och nå ut med sina hållbara produkter där konkurrensen är som hårdast.

- Vi har väldigt stora tillväxtambitioner och för att nå de målen krävs det att vi expanderar till nya marknader, berättar Johanna Juelsson, E-Commerce Manager på Swedish Stockings.

Bli motståndskraftig

För de bolag som lyckas ta steget internationellt finns många fördelar.

- Om du lyckas nå ut och sälja din produkt internationellt tvingas du att bli mer konkurrenskraftig och du vässar din affär genom att tävla med andra på en större marknad och du blir samtidigt mer motståndskraftig, berättar Företagarnas chefsekonom Johan Grip.

Saknar kontakter

Ett sätt att få stöd är att ansöka till SCALE US Accelerator, ett coaching-program från Business Sweden för små och medelstora företag.

- Många företag har inte gjort tillräckligt med research, känner inte till de regelverk som finns och saknar kontaktytor lokalt. Därför behöver de extra stöd för att nå ut, berättar Malin Nygård, Marketing Manager på Business Sweden.

Programmet omfattar även ett delegationsprogram där deltagarna bjuds in till Business Swedens kontor i New York och får hjälp direkt på plats.

- I programmet stöttar vi bolagen på en rad olika sätt som till exempel hur du skapar ett amerikanskt dotterbolag,  anpassar din verksamhet till amerikansk lagstiftning eller hittar lokala logistik- och distributionslösningar, säger Bingyan Song, Programansvarig för SCALE US.

Ta till vara på det skandinaviska

USA är Sveriges största exportmarknad utanför EU, med en total årlig export av varor och tjänster som värderas till cirka 90 miljarder SEK. Så möjligheterna är många för de som lyckas att ta sig in.

- Mitt tips om du vill in på den amerikanska marknaden är att tillvara på det starka varumärket som Skandinavien är utomlands som kännetecknas av design, hållbarhet och kvalitet, berättar Johanna Juelsson.

I ett nytt videoreportage från Företagarna får du fler tips om hur du också kan expandera ditt företag internationellt samt hur SCALE US-programmet fungerar.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna