Krossar krångel kring komponenter
Kort sagt – ni gör elektroniktillverkare väldigt glada?
– Vi riktar oss till alla typer av elektronikutvecklare, främst företag inom hårt reglerade områden som medicinteknik, industriteknik och hushållsapparater. Där kan vi frigöra resurser i form av tid och pengar som kan användas till något mer värdeskapande.
Ni suddar ut en dödstråkig uppgift?
– Ja, för att tekniska produkter ska få säljas behöver de uppfylla krav på exempelvis elsäkerhet, och till det krävs det att komponenter i produkten har godkända testcertifikat. I dag består det jobbet av manuella, tidskrävande processer. Du sitter ofta och mejlar leverantörer eller letar manuellt online. Inte det allra roligaste.
Hur brottar ni ner problemet åt branschen?
– Vår plattform letar automatiskt upp de certifikat som behövs och sparar veckor av arbete per produkt.
”Besparingen för kunden blev nästan dubbelt så stor”
Ni har skarpa testresultat nu?
– Vi har kunnat mäta besparingar hos Delaval, som är en av våra första kunder. För en mindre produkt som de utvecklade sänktes utvecklings- och certifieringskostnader på komponenter med cirka 100 000 kronor. Besparingen för kunden blev nästan dubbelt så stor mot vad vi vågat räkna med.
Du har gått från ingenjör till entreprenör – via musik?
– Innan jag läste till elektronikingenjör på KTH pluggade jag musikproduktion i Kalifornien. Tekniken var så spännande. Efter KTH jobbade jag med innovation på Ericsson och drev en idé i deras inkubator. Jag gick också över till investerarsidan ett tag, på en firma i London.
Certainli föddes hos er medgrundare Hidden Dreams som stöttar ”lösningar för världens tråkigaste problem”?
– Ja, de har en metodisk och saklig approach till bolagsbyggande som lockade mig. De har varit en toppenpartner.
Vad är ditt drömscenario?
– Jag vill att Certainli ska växa och bli riktigt, riktigt stort. Om vi omsätter 100 miljoner är det roligt rent ekonomiskt men då har vi också verkligen skapat något av värde för väldigt många.
Tre snabba
Sömnlöst läge: Vi trodde att vi var redo att lansera men en del av vår lösning behövde göras om. Lanseringen försenades tre månader. För ett stort bolag är det inte så mycket men för oss var det tufft. Jag är stolt att vi tog oss igenom det.
Önskar att jag vetat: Det är svårt att veta vad vissa klyschor innebär i praktiken. Som att sälj och affärer bygger på relationer. Nu har jag hittat mitt eget sätt att sälja och bygga tillit.
Dagens utmaning: Att skala upp vårt sälj. Vi har momentum redan, nu ska vi se till att bygga vidare på det så att vi får en snöbollseffekt.