För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Cowboyhatten är mer än Taylor Swift

Publicerad 13 maj 2024
Försäljningen av cowboyhattar för kvinnor ökar inför Taylor Swifts konserter, men hatten är del av en trend som går långt bortom swifties.
Montage: Reklam i London för Taylor Swifts The Eras Tour. Modell med en av företaget SoonNoons cowboyhattar.

Snart sveper Taylor Swifts hajpade världsturné The Eras Tour in som ett yrväder över Friends arena i Solna. Ungefär 200 000 biljetter har sålts till de inte mindre än tre konserterna (uppgifterna om biljetter varierar mellan olika källor). Trenden att resa, ibland väldigt långt, till biljettevenemang gör att arrangörerna räknar med konsertbesökare från drygt 130 länder. Inte mindre än 10 000 amerikaner väntas komma och fans ända från Australien passar på att se sin idol på Friends Arena. Det spekuleras i att den svaga kronkursen har ett finger med i spelet. Besöksindustrin laddar inför anstormningen och Stockholms handelskammare tillsammans med arenaoperatören Stockholm Live uppskattar den ekonomiska effekten – hotell, restaurang och shopping – till en knapp halv miljard kronor.

Kroppsglitter och cowboyhattar

Hängivna swifties är sedan länge i full färd med att göra sig redo, vilket märks på otaliga konton i sociala medier och även i Amazon Sveriges försäljningsstatistik. Taylor Swift-relaterade sökningar på Amazon.se ökade med 324 procent under januari-april jämfört med samma period i fjol och försäljningen av produkterna steg i genomsnitt 79 procent under samma period. Några kategorier som ökat rejält är glittriga strass-stenar, bokstavspärlor, röda läppstift, kroppsglitter och cowboyhattar för kvinnor.

Börja sälja på Amazon

Cowboyhatten uppmärksammades även i fjol, när en annan världsstjärna gästade Stockholm. Westerninfluenserna var tydliga i Beyoncés Renaissance World Tour och sedan dess har hon släppt det Americana-fullmatade albumet Cowboy Carter. Taylor Swift började i countryn men har som alla stora artister förnyat sig genom karriären och just cowboyhatten är kanske inte den accessoar som är mest förknippad med henne, även om den har sin plats bland vänarmband och glittriga outfits.

− Taylor Swift delar ut hattar till fans under sina konserter, men jag skulle inte säga att hon är så typisk för cowboy-estetiken. Min tonårsdotter kan varenda Taylor Swift-låt men är inte intresserad av country och cowboys. Men westernsmodet i vid mening är väldigt påtagligt globalt just nu och spiller över på många områden, säger Jonathan Kopylov på ateljén och hattstudion SoonNoon i Midsommarkransen.

Handgjorda hattar en hit i Hägersten

Handgjorda hattar är heta

Jonathan Kopylov startade hattföretaget tillsammans med Sandra Stadelmann häromåret och de märker av ett ökat intresse för hatten som accessoar i allmänhet och cowboyhatten i synnerhet.

− Vi blir kontaktade av många stylister som vill låna våra hattar och då ofta cowboyhattar. Jag kan tyvärr inte avslöja alla projekt, men utöver flertalet svenska artister som plåtats i våra hattar släpper vi även ett nytt samarbete med en amerikansk designer. Vi har nyligen även gjort en hatt i samarbete med Jill Johnsson, säger hon.

SoonNoon har nyligen börjat samarbeta med sin första återförsäljare, men tillverkar varje hatt på beställning och arbetar bara med premium-material av filt och strå. De erbjuder även kurser i hjärtat av verksamheten i Midsommarkransen i Södra Stockholm där deltagarna får göra sina egna hattar.

− Hantverkstraditionen är viktig för oss och den vill vi vårda och utveckla. Samtidigt är det roligt när stylister och kunder hör av sig till oss och säger att våra hattar sticker ut i modegrad på ett sätt som de inte kan hitta på andra ställen. Vi vill inte fastna i traditionellt hantverk, utan skapa mode av hög kvalitet och modernisera bärandet av hatt, säger Jonathan Kopylov.

Snart är sommaren här och då sätter festivalsäsongen igång. Inför den har SoonNoon börjat tillverka luftiga stråhattar i cowboystuk, eftersom det är de som ligger i tiden.

− Det är mycket mer cowboyhattar nu än det var när vi började för några år sedan, säger Sandra Stadelmann.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna