För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Kreativ matmästare spräcker filterbubblor

Publicerad 23 maj 2024
Hur ofta möts vi egentligen i dag – människor från olika kulturer och samhällsklasser i Sverige? Patricia Dianda med företaget Flavor-Boss skruvar om tillvaron. Passionen för mat och musik blir till inkludering – och kanske raserade fördomar.
Patricia Diandas passion för mat och musik bidrar både till inkludering, matupplevelser arbetstillfällen.

Alla pratar om din energi. Är den företagets superingrediens?

– Företaget speglar mig och mina glada minnen från min uppväxt – det afrikanska, det karibiska och det svenska. Jag är glad som person och har väldigt mycket energi. Jag tar plats utan att jag tänker på det. Och vill vända saker till något positivt.

Skåne är hemmaplan. Men för alla andra, vad gör Flavor-Boss?

– Vi jobbar med olika afrokaribiska upplevelser – med vår foodtruck, catering och skräddarsydda evenemang för företag och privatpersoner. Från mormors 60-årsfest till studentfirande, firmafest – till att servera kungen. Haha, en dag kommer det att hända!

Det finns ett andra, djupare lager?

– Ja, Flavor‐Boss är mer än mat. Det är en rörelse för att öka synlighet och kännedom om den afrosvenska diasporan. Våra väst‐ och centralafrikanska samt karibiska smaker är en del av vår större passion för att lyfta fram en viktig kultur som alltför ofta förbises. 

Smaker och kreativitet blir en katalysator för positiv samhällsförändring”

Det är lite som att ni pajar verklighetens filterbubblor?

– Visionen är att sammanföra och inkludera olika kulturer och samhällsklasser på ett sätt som är inbjudande, innovativt och sällsynt. Vi är inte bara ett snabbt växande varumärke; vi är en färgstark, varm verksamhet i många former där smaker och kreativitet blir en katalysator för positiv samhällsförändring.

Du övervann nyss ett ”för mycket färg”-hinder hos Burlöv kommun?

– Vi tog över en lokal och tog hjälp av en konstnär som målade fasaden likt trucken så att det speglar vårt koncept. Vi hann ha vår premiärfest för 400 besökare. Sedan klagade någon på att fasaden var för färgglad. En namninsamling med över tusen underskrifter på kort tid räddade kvar målningen.

Problemlösning har blivit ditt mellannamn?

– Jag har lärt mig att inte ta ett nej. Från att inte tro så mycket på mig själv känner jag att allt jag drömmer om är möjligt med företaget. Även om det innebär uppoffringar och att välja bort vissa saker. Det här är min väg.

Vad är målet 2024?

– Att bygga i ordning en ny foodtruck. Den vi har i dag är en äldre modell. Vi har bärgat den, bytt motor, allt. Vi kysste marken när vi tog oss hem till Malmö i december. Det är dags för en ny.

Tre snabba

Pulshöjare: Senaste gången jag freakade ur var i ett läge med vår nya foodtruck. Vi köper den från Polen och jobbar på att få den registrerad i Sverige, och bygga i ordning den.

Lärdom: Stress och mycket annat jobbigt kan få dig att ledsna på företagandet. Plus alla nejsägare. Men håll ögonen öppna efter lösningen. Den finns där.

Lifehack: Ju snabbare du hittar ditt sätt att jobba utan att glömma bort ditt privatliv, desto bättre. Hitta pauser. Se till att ha kul. Det är naturligt att vilja ge upp, men tycker du om det du gör så orkar du lite till.

Fler nyheter från Företagarna