Framtidens ambulanssjukvård är här
Smartare styrning av resurser för ambulansverksamheter – det är er grej?
– Vi har utvecklat visualiserings- och simuleringsverktyget Vega som hjälper beslutsfattare att vässa schemaläggning, placering och dirigering av resurser inom ambulanssjukvård. Det räddar i praktiken liv och gör ambulanssjukvården i hela Sverige mer rättvis och effektiv.
Kan du förklara hur det funkar, som om jag vore nio år?
– Vega gör det till exempel möjligt för dem som planerar och styr att testa olika scenarion och förändringar i oskarpt läge. Det bygger på historiska data som redan finns men som inte kunnat användas överskådligt och enkelt. Du kan se flaskhalsar och utmaningar på stadsdelsnivå. Hur påverkas utryckningar av schemat eller var ambulanserna står? Det är intressant, speciellt om man tittar på orter som växer snabbt, som Skellefteå.
”När vi är förbi starttröskeln kan vi göra riktigt stor skillnad”
Ni börjar i norr?
– Region Västerbotten blev vår första kund och vi för en dialog med de flesta andra regioner. Vi skiftar precis fokus från utveckling till sälj. Mycket handlar om att utbilda om de nya möjligheterna och visa på resultat av våra produkter. Den som använder vårt verktyg behöver inte ha några förkunskaper.
Innovationen bygger på Umeåforskning?
– Ja, den har rötter i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet som handlade om att få ut mer ur regionernas data. Jag kom in i bilden när det var dags att ta fram en prototyp för att visualisera data. Hösten 2021 startade vi bolaget. Vi har kvar en stark forskningsanknytning som gör att vi kan fortsätta att utveckla banbrytande produkter.
Vad ser du fram emot nu?
– Nästa steg är att optimera exempelvis ambulansers placering. Och jag längtar efter att få i gång företaget på en ännu större skala så att vi kan få utlopp för alla våra tankar och idéer. När vi är förbi starttröskeln kan vi göra riktigt stor skillnad. För ambulanssjukvården och för samhället i stort.
Tre snabba
Största lärdom: Var beredd på att saker tar tid. Vi fick bra startskjuts genom att vi startade via forskningsprojekt och kom en bit på vägen tack vare det. Men det krävs ändå uthållighet.
Bästa backning: Uminova Innovation hjälper oss väldigt bra. Att ha regioner som kunder är lite annorlunda, och hur man ska räkna på försäljningen är en sådan sak vi fått hjälp med.
Tips till andra: Vänta inte på perfektion; good enough är bättre. Ge dig ut och hitta kunder och vidareutveckla produkten längs vägen.