För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Gamla bilbatterier blir till ny grön guldgruva

Publicerad 23 maj 2024
Hon grät alltid när familjens bil såldes under uppväxten. I dag ser Paula Runsten och hennes Rebaba till att en ny industri växer fram, där elbilsbatterier får nytt liv inom energilagring.
Paula Runsten är en av grundarna av batteriföretaget Rebaba.

Batterier måste vara ett av de bästa orden att säga till investerare just nu?

– Det är ett hett ämne. Många är intresserade, vilket är fantastiskt kul med tanke på att batterier är en av grundstenarna i den gröna omställningen av energisystemet.

Din passion för batterier – hur uppstod den?

– Jag har gillat bilar jättelänge. Jag grät alltid när vi sålde bilen när jag var liten. Rätt tidigt hörde jag ett föredrag om kommande elbilsboomen. När jag läste till maskiningenjör i Lund byggde jag en självkörande elbil i kolfiber.

Du praktiserade på Northvolt och Tesla?

– Då förstod jag utmaningen i att ta hand om uttjänta bilbatterier för tillverkare. Jag och medgrundare Felix Kruse skrev vårt exjobb i Indonesien om möjligheterna med att bygga om gamla elbilsbatterier till energilagringssystem, för att ge människor tillgång till el på öar där de inte har det i dag.

Har ni hittat en grön guldgruva?

– Fler och fler elbilar som såldes för 8-10 år sedan börjar komma tillbaka. Antalet förväntas växa lavinartat fram till 2030. Oftast har ett batteri 80 procent kapacitet kvar efter sitt första liv i bilen och kan användas i mer än tio år till, på andra vis. Nyproduktion av batterier är enormt koldioxidintensivt och batterimineraler utvinns ofta via barnarbetare.

”Jag kallar det att gubba sig, gubbar säger alltid vad de vill”

Hur gör ni med de gamla bilbatterierna?

– Batterierna placeras i block med nya kontroll‐ och styrkomponenter, samt kylsystem.

Systemen kan ta emot batterier av olika kemi och form vilket är viktigt eftersom alla biltillverkare har utvecklat egna batterier. Blocken är som legobitar och flera kan kopplas ihop till den kapacitet du behöver.

Vilka kunder fokuserar ni på?

– Energiintensiva industrier, kommersiella fastigheter, sol- och vindparker och elbilsladdarbolag, till att börja med. Vi signade vår pilotkund för två veckor sedan, en kommersiell fastighet som vill ha ett stort batterilager.

Blir det huggsexa om gamla batterier nu?

– Snarare samarbeten. Många nya företag i branschen poppar upp och gör spännande grejer. En kompis från Lund har till exempel startat Cling Systems, en marknadsplats för gamla batterier. Vi har lyckats hitta ett bra hål i marknaden där vi har bra partnerskap och synergier som gör att vi accelererar varandra framåt.

Tre snabba

Heureka-moment: När vi insåg att det är lönsamt att skapa impact på det här sättet.

Önskar att jag vetat: Vilka otroliga människor jag träffar och vad galet mycket jag lär mig som entreprenör. Jag önskar att jag hade börjat tidigare.

Tips i starten: Var öppen med vad du bygger. Chansen att du får värdefull stöttning är mycket större än risken att någon stjäl din idé. Så har vi fått kunder, partners och många grymma kontakter. Plus, vänta inte till slutet av ett möte med att säga vad du behöver. Jag kallar det att gubba sig, gubbar säger alltid vad de vill.

Fler nyheter från Företagarna