För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Johan Grip Taylor Swift i Stockholm – en love story mellan ekonomi och musik

Publicerad 16 maj 2024
Företagarnas chefsekonom Johan Grip låter sig ryckas med av Taylor Swifts The Eras Tour som kommer till Stockholm och ser fram emot kapitalism i dess mest melodiska form.
Företagarnas chefsekonom Johan Grip. Foto: Oskar Omne.
Krönika Detta är en kommenterande text, åsikterna är skribentens egna.

I morgon fredag anländer världsstjärnan Taylor Swift till Stockholm för att spela upp valda delar ur hennes enorma låtregister. Världsturnén är dock större än låtarna; det är en ekonomisk kraft. Swifts konserter lockar fans från hela världen, och när dessa fans fyller stadens gator skapas ekonomiska värden som har betydelse för företagen långt efter att fansen åkt hem. De över 200 000 konsertbiljetter som har sålts till hennes konserter i Stockholm översätts till hotellbokningar, utsålda restauranger och shoppingrundor – alla nödvändigheter och nöjen som fansen gladeligen spenderar sina pengar på, i just de branscher som varit hårt pressade av höga kostnader och svag efterfrågan.

En ren vinstaffär

Varje krona som spenderas av en swiftie är en krona som går till företag och lokala arbetstillfällen, från servitören till butikschefen. Konsumtionen ger en vitamininjektion till Stockholms och därmed även en betydande del av Sveriges ekonomi. Till skillnad från när staden vill stå värd för OS, som kan kosta skattebetalarna flera miljarder kronor, blir konserterna i stället en ren vinstaffär.

Cowboyhatten är mer än Taylor Swift

Men det är inte bara i form av direkt monetär vinning som staden gynnas. Varje framgångsrik storkonsert stärker Stockholms och Sveriges rykte som en attraktiv plats för internationella evenemang, vilket lockar ytterligare arrangemang och besökare. Denna självförstärkande cykel av framgång bygger en stad som är både ekonomiskt robust och kulturellt rik.

Inkomstbringande turné

Taylor Swifts framgång i att kapitalisera på sin musik är ett lysande exempel på hur frivilliga transaktioner, baserade på individers egna preferenser, kan skapa enorma värden för den som lyckas och samtidigt förbättra livet för alla inblandade. Taylor konkurrerar på en global marknad för musik, där hon lyckats skaffa sig anhängare över hela världen. Hennes nuvarande turné är världshistoriens mest inkomstbringande och detta har gjort Swift till dollarmiljardär samtidigt som hennes lyssnare blivit rikare i upplevelser. En riktigt Love Story med andra ord. 

Detta är en påminnelse om de möjligheter kapitalismen erbjuder. I en värld där varje transaktion är ett steg mot gemensam framgång ser vi konkret hur fria marknader och individuell strävan samverkar för att lyfta hela samhällen. Det är en praktisk demonstration av Adam Smiths berömda hand – inte osynlig, utan högst synlig på Stockholms shoppinggator och uteserveringar när fans från hela världen får uppleva vad vi har att erbjuda. Det är kapitalism i sin mest melodiska form, där ekonomi och kultur förenas och varje steg framåt är ett steg mot större välstånd och fler möjligheter för alla.

Are we out of the woods?

Jag har själv förmånen att få gå på fredagens konsert och hoppas framför allt att få höra några av hennes äldre countrylåtar. Men jag kommer oavsett kunna glädja mig över de ekonomiska och sociala fördelarna som hennes närvaro för med sig för att få liv i den svenska ekonomin igen. Are we out of the woods? Nej inte än, men vi är i alla fall på väg till en fantastisk helg!

 

Johan Grip Läs fler krönikor från vår expert

Johan Grip Chefsekonom

Vem kan man lita på?

Vi kan försvara oss mot bedragarna och bevara vår höga grad av tillit genom att reformera tillitens tillämpning, skriver Företagarnas chefsekonom Johan Grip.

Varning för ja- och nej-siare

Det är lätt att ryckas med i prognosmakarnas förutsägelser och glömma bort vilken kunskap som faktiskt är viktigast i den egna situationen och vad man själv kan göra för att för...

Fler nyheter från Företagarna