Absurt förbjuda länkning till Systembolaget
Det finns ett utredningsförslag som skulle göra det brottsligt att i kommersiellt syfte länka till produkter på Systembolagets webbplats. Om det blir verklighet kan den som ägnar sig åt sådan verksamhet dömas till böter eller fängelse i upp till fyra år.
– Det är ett av de mest anmärkningsvärda, uppenbart oproportionerliga och orimliga förslag Företagarna sett i en statlig utredning på mycket lång tid, säger Erik Östman, expert på regelförenkling och lokalt företagsklimat.
Gårdsförsäljning blir verklighet 2025
Främjandeförbud för alkohol
Det så kallade främjandeförbundet handlar om att kriminalisera kommersiellt främjande av detalj- och distanshandel av alkoholhaltiga drycker. Förslaget finns i betänkandet En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (SOU 2024:23).
Utredningen konstaterar att digitaliseringen och e-handeln påverkat konsumenternas köpbeteenden sedan alkohollagen infördes. Det har skapat nya affärsmöjligheter. Olika digitala förmedlingssajter, oftast drivna av alkoholimportörer eller producenter själva, vänder sig till olika kunder och lyfter för dem intressanta drycker och länkar vidare till Systembolaget där de går att köpa. Att detta görs i kommersiellt syfte kan rimligen inte anses vara ett problem, skriver Erik Östman i en debattartikel i Expressen:
”Systembolaget har ett enormt utbud som gör att det kan vara svårt att hitta intressanta produkter. För att hjälpa till att navigera mellan kändisviner, tillfälliga sortiment och hantverksöl finns det företag, privatpersoner och vinklubbar som guidar dig.”
Bra att socialpolitiker ifrågasätter matkravet
Orimlig begräsning av information
Enligt Företagarna borde det vara positivt för svensk företagsamhet att svenska producenter och importörer går bättre – samtidigt som försäljningen sker hos Systembolaget i stället för hos utländska hemleveransalternativ som finns att tillgå. Det är helt enkelt inte rimligt att inskränka konsumenternas information om vilka produkter som finns tillgängliga på den enda lagliga butiken i hela Sverige.
– Företag måste redan uppfylla de stränga regler gällande marknadsföring som finns i alkohollagen, säger Erik Östman.