Bra att miljözon 3 pausas
Miljözon 3 – de strängaste kraven på utsläppsminskningar från trafiken – kommer inte att införas som planerat i Stockholm 31 december. Anledningen är att Länsstyrelsen i Stockholms län beslutat om inhibition eftersom beslutet är överklagat.
─ Det är ett välkommet besked från Länsstyrelsen. Vi har varit i kontakt med flera företagare både inom och utanför zonen som ser miljözon 3 som en stor utmaning; det kan till och med innebära konkurs, säger Jennie Albinsson, Företagarnas expert med inriktning på miljö och hållbarhet.
Slår mot jobb och företag
Företagarna har tillsammans med Fastighetsägarna, Svensk Handel, Sveriges Bussföretag, Transportföretagen och Visita i fjol analyserat vad ett så pass snabbt införande av miljözon 3 i det aktuella området skulle leda till. Konsekvensanalysen visar bland annat att 1 000 – 2 000 arbetstillfällen riskerar att försvinna, primärt inom detaljhandel, hotell och restaurang.
─ Den styrande majoriteten i Stockholm med Miljöpartiet i spetsen gav privatpersoner, transportföretag, kollektivtrafik och företagare endast åtta månader för att ställa om. Det är försvinnande lite tid för att hinna investera i elbilar, byta ut en hel taxiflotta, köpa nya lastbilar, lägga om rutter samt anpassa logistikkedjor, säger Jennie Albinsson.
Paus tills vidare
Miljözon klass 3 i Stockholm utgörs av området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. När den träder i kraft får endast fordon som drivs av el, bränsleceller och gas köras där. Tunga lastbilar och tunga bussar kan dock vara elhybrider om de uppfyller kraven i utsläppsklass Euro 6.
Länsstyrelsens beslut om inhibition innebär att införandet av miljözon 3 pausas tills vidare.
– Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar.