Foodtruck-företaget i Knislinge säljer drömmar på hjul
Entreprenörerna Adam Tell och Jonas Bondeson står med båda fötterna i föreningslivet. I den ideella världens myller av träningar, matcher och möten såg de en lucka på marknaden för bra mellanmål. Därför startade de ett företag som tillverkar och säljer styckförpackade toasts. I dag säljs MyToast på allt från stora idrottsarenor till campingar och pubar – samt av idrottsföreningar eller skolklasser som vill tjäna pengar. Av bara farten visade det sig att marknadsföringen av deras produkt blev starten till ett annat företag: Foodtruck Nordic.
─ Vi behövde en försäljningsvagn för att komma ut med vår toast och hittade ingen som passade. Därför byggde vi en egen. Sedan sålde vi den på Blocket och byggde en till. På den vägen är det, säger Adam.
Foodtruck-trenden tar fart
Satsningen på foodtrucks, eller egentligen specialbyggda matvagnar, ett slags släp, visade sig ligga helt rätt i tiden. Förr var det mest knallare som använde vagnar på torg och marknader, men plötsligt blev det trendigt med foodtrucks och matutbudet har växt. Med det har även efterfrågan på foodtrucks anpassade för specifika ändamål ökat. Det kan vara en glassvagn, en thaivagn, en vagn för att sälja hamburgare eller något helt annat.
─ I dag är det världsklass på maten som tillagas och säljs i foodtrucks. I städer har man förstått att det är bra att upplåta platser för dem som säljer mat från sina vagnar. Dessutom är vagnarna flexibla eftersom det går att komma dit kunderna finns för stunden, som på en festival.
Skräddarsydda matvagnar
Foodtruck Nordic ligger i skånska Knislinge någon mil utanför Kristianstad. Där börjar tillverkningen med ett tomt skal. Sedan skräddarsys vagnen för att passa kundens behov, både invändigt och utvändigt. Maskiner, skåp, eluttag, färg, logotyp, allt görs i ordning för att passa verksamhet som kunden ska bedriva.
En genomsnittlig matvagn kostar ungefär 200 000 kronor, även om det finns billigare varianter. Det gör att den ekonomiska insatsen för att komma i gång med att sälja mat är avsevärt mycket mindre än för att hyra en café- eller restauranglokal. Hela investeringskostnaden motsvarar några månadshyror och vagnarna håller länge.
─ Många nysvenskar som brinner för att laga mat kontaktar oss. Hårdvaran – vagnarna – kan egentligen vem som helst tillverka, men vi har sett att många behöver hjälp på traven med att förstå de svenska systemen. Därför har vi en starta eget-hjälp.
Startar företagarresor
Adam och Jonas har suttit i möten med myndigheter och försäkringsbolag och andra aktörer för att ta fram lösningar på allt från mikrolån och försäkringar till hjälp med marknadsföring och budgetarbete.
─ Det är svårt att sätta sig in i svensk byråkrati och förstå hur våra system fungerar om man inte kan språket och vet hur man driver företag här. Ofta handlar vårt jobb om att ge en person en möjlighet att starta en företagarresa, säger Adam.
Det går bra för Foodtruck Nordic. Företaget säljer många vagnar. Men för de båda delägarna är den största behållningen ändå att se människor kunna försörja sig själva och bryta utanförskap.
─ Att se någon hämta ut en nyckel till sin nya vagn och sätta i gång är härligt, säger Adam.