Nya regler för byggprojekt från årsskiftet
Från och med årsskiftet gäller nya regler för personer som arbetar med planering och projektering eller byggarbetsmiljösamordning i byggprojekt. Det är Arbetsmiljöverket som tagit fram de nya föreskrifterna i syfte att öka säkerheten i bygg- och anläggningsprojekt.
− Bygg- och anläggningssektorn är en av de mest olycksdrabbade. Det är tyvärr inte ovanligt med allvarliga olyckor och en del har till och med dödlig utgång. Det är därför Arbetsmiljöverket anser att det krävs nya förebyggande regler, säger Lise-Lotte Argulander, Företagarnas expert på arbetsmiljö.
Nya regler för olika roller
De nya reglerna gäller för dem som låter utföra ett bygg- eller anläggningsarbete (byggherre), för arkitekter, konstruktörer eller liknande (projektör), för byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P och Bas-U) samt för tillverkare av monteringsfärdiga byggnader och anläggningar.
− Man kan säga att det införs tydligare bestämmelser om att förebygga risker tidigt i projekt, om organisering och samordning och om kontroll och uppföljning, så att inget faller mellan stolarna, säger Lise-Lotte Argulander.
Förebygga olyckor och ohälsa
Föreskrifterna finns i Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3). De handlar inte bara om att förebygga olycksfall utan även ohälsa. Personer som arbetar inom bygg- och anläggning kommer ofta i kontakt med många farliga ämnen.
− Det är mycket viktiga regler som börjar gälla och det gäller att ha processer och rutiner på plats för att kunna leva upp till dem, säger Lise-Lotte Argulander.
På Arbetsmiljöverkets webbplats finns stöd och vägledning för dem som ska tillämpa de nya reglerna.