CE produkter vässar produktionen med hjälp av AI
Det smäller till likt pisksnärtar när Afrim Hasi med vant grepp skär bort emballaget runt en stor rulle textilspill på CE produkter i Unnaryd. Annars låter det inte så mycket i maskinhallen trots att produktionen är i gång. Stora tussar far genom genomskinliga rör och vidare in i ett kardverk. Till slut har polyesterfibrerna färdats genom produktionslinjens maskiner och värmts, pressats och kapats till rektangulära plattor med millimeterprecision.
Som ett bageri för “nonwoven”
Joakim Eliasson är marknads- och produktutvecklingsansvarig på CE produkter. Han liknar tillverkningen vid att baka bröd, från att hälla i ingredienserna – som textilspill eller pet-flaskor – till gräddning. Färg, form och materialegenskaper beror på receptet från kunderna.
− Vi producerar nonwoven-produkter som gör möbler mjuka, dämpar ljud och isolerar. Våra kunder använder dem i sin tur i sina produkter. Det kan vara allt från luftrening och värmepumpar till ljuddämpning och hygienprodukter, säger han.
Må bra och vara bäst
Det går bra för CE produkter. För fem år sedan kom det på en hedrande andraplats i Årets Företagare i Sverige, vilket en tavla på kontoret påminner om. Men nostalgi står inte högt i kurs på företaget. Omsättningen har mer än fördubblats sedan dess och marginalerna är goda, vilket kräver att ständigt vara på tå.
− Vi tar ingen framgång för given, säger vd Victoria Ekman.
Hon lyfter fram tre egenskaper som krävs för att vara ett framgångsrikt producerande företag. Det gäller att ha bra personal, högeffektiva maskiner och att jobba med optimering av produktionen, vilket i mångt och mycket handlar om att dra nytta av möjligheterna som digitalisering och AI ger.
− Vi vill må bra, vi vill bli bäst och vi vill slänga så lite som möjligt, fortsätter hon.
Hållbarhet från början
Materialåtervinning och miljötänkande har varit en röd tråd sedan företagens början i mitten av 1990-talet, men det är först på senare år som andra har börjat få upp ögonen för att det är en integrerad del av CE produkters affärsmodell.
− Många skrattade åt att vi använde återvunnet material från möbelindustrin och menade att det är sådant man slänger på tippen, men i dag är hållbarhet i ropet, säger Berit Ekman som är ekonomiansvarig och var med och grundade företaget.
Digitala tvillingar
Strävan att vara effektiv och tänka nytt går inte att ta miste på. I mitten av lokalerna är en vägg täckt av stora datorskärmar med 3D-modeller av alla maskiner. Där går det att klicka på olika mätpunkter och se vad som händer i realtid.
− Alla våra maskiner har en digital tvilling och via systemet går det att vara inloggad och följa allt som sker var man än är. Det enda som inte går att göra på distans är att sätta igång en maskin, säger Eric Ekman som är produktionsansvarig.
Vid en annan vägg sitter andra datorskärmar. Där kan medarbetarna logga in och se hur deras arbetsuppgifter hänger ihop med nyckeltalen och verksamheten i stort.
− Vi jobbar med “gamification”. Som anställd har du en widgets-vy där du lätt får överblick över vad som produceras just nu och genom att utföra dina arbetsuppgifter får du poäng och levlar upp enligt en skills matrix, säger han.
Skräddarsydd AI
På väggen sitter en neonskylt med budskapet ”Data has a better idea”. Det hänger ihop med att CE produkter implementerat en egen AI som kallas för Alison. Den är en viktig förklaring till varför företagets administration inte vuxit trots tillväxten. Alison läser av ordrar, skapar förslag på vilka jobb som ska köras för att ett skift ska bli så effektivt som möjligt och planerar transporter. Men det är bara början. Ledningen arbetar med ett konsulteam av utvecklare för att finslipa den skräddarsydda artificiella intelligensen.
− Om fem år ska vi ha den mest digitaliserade och mest automatiserade nonwoven-linjen som finns, säger Victoria Ekman.
En win win
Satsningen märks på flera sätt. Genom att ta bort flaskhalsar, korta ledtider och köra maskinerna optimalt har företaget kunnat ta bort ett av skiften, på förslag från medarbetarna. Det gör det möjligt att få mer tid för planerat underhåll av maskinparken, samtidigt som personalen får bättre balans i vardagen. En win win, helt enkelt. För även om mycket kretsar kring teknik är det uppenbart att de fyra delägarna brinner för att medarbetarna ska trivas.
− Vi vill hålla oss runt 20 anställda. Det är vad jag klarar av att hålla koll på som vd. Vi är som en stor familj på företaget och gemenskap är jätteviktigt för oss, säger hon.
Eric Ekman inflikar snabbt att han ser sin roll som produktionsansvarig att delvis vara mood manager och att det är självklart att hoppa in och köra truck om det kniper.
− Det handlar om att ha en laganda och att vi som jobbar här verkligen känner varandra. Jag menar inte att man vet vad någon heter, utan vad deras katter heter, säger han.
Joakim Eliasson har ett framgångsrecept för att skapa genuin gemenskap.
− Bäst effekt får vi när vi som är delägare lagar middag här och bjuder våra anställda på mat för att visa vår uppskattning. Det är mycket bättre än att bjuda på restaurang, säger han.