För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Thomas Byström Det är dags att knåda om Arbetsförmedlingen

Publicerad 10 okt 2024
Arbetsmarknaden behöver rätt ingredienser för att lösa kompetenskrisen, skriver Thomas Byström, ansvarig för branschförbunden, Företagarna.

När jag möter företagare och frågar vad deras största utmaning är får jag väldigt ofta svaret kompetensbrist. Kompetensen finns helt enkelt inte. Kompetensbristen har blivit ett stort hinder för tillväxt och utveckling – och det här är inte bara ett problem för enskilda företag utan för hela Sveriges konkurrenskraft. Vi behöver en arbetsmarknad som fungerar, både för dem som söker arbete och för de företag som behöver arbetskraft.  

Ett tydligt exempel är bagaryrket, som jag nyligen belyste i en artikel tillsammans med Sveriges bagare och konditorer. Trots att branschen desperat söker arbetskraft, visade Arbetsförmedlingens prognoser på små möjligheter att få jobb som bagare. Hur är det möjligt? Jo, det handlar om kontakten mellan Arbetsförmedlingen och branscherna.  

Arbetsförmedlingens misslyckande

Arbetsförmedlingen gör analyser och bedömningar, men ibland visar det sig att underlaget är otillräckligt, vilket leder till felaktiga slutsatser. Prognoserna bygger ofta på information från ett mycket begränsat urval av företag, och då i huvudsak sådana som valt att annonsera via Arbetsförmedlingens egna kanaler. Många företag undviker dessa kanaler eftersom de får in ansökningar från helt irrelevanta kandidater. När arbetsgivare behöver specifik kompetens kan felaktiga sökande göra processen längre och mer frustrerande.   

Företagarnas rapport, Ctrl-Alt-Delete: En återställning av svensk arbetsmarknad visar tydligt på de utmaningar som finns med matchningen mellan arbetsgivare och arbetssökande. Endast 25 procent av företagen använder sig av Arbetsförmedlingens Platsbanken för rekrytering, och av dessa är det enbart tio procent som lyckas med sin rekrytering. Det är ett enormt misslyckande. Det här innebär att många företagare saknar både förtroende för Platsbanken och upplever att det inte fungerar effektivt för att hitta rätt kompetens. Hur hamnar en myndighet här?  

Dialog med företagen

Lösningen är inte att fortsätta med samma typ av analyser och förvänta sig ett annorlunda resultat. Som Einstein så klokt uttryckte det, galenskap är att göra samma sak om och om igen och ändå förvänta sig olika resultat. I stället behöver Arbetsförmedlingen stärka sina band till näringslivet och bli bättre på att lyssna till dem som faktiskt vet vad som behövs på arbetsmarknaden.

För att få en mer rättvis bild av behovet behövs ett bredare samarbete med hela branschen, inte bara de som råkar annonsera på rätt plats vid rätt tidpunkt. Om vi får den här dialogen på plats kan vi säkerställa att de råd och prognoser som ges baseras på uppdaterad och korrekt information.  

Det handlar om att ha en plan för vilka yrken som kommer att vara efterfrågade, inte bara i dag utan också om fem eller tio år. Framför allt handlar det om att utveckla samarbete med näringslivet. Det är hög tid att börja bygga en arbetsmarknad som fungerar för alla: såväl företag som arbetstagare och samhället i stort. Nästa gång jag besöker ett bageri vill jag kunna se det fullt av både bullar – och bagare. 

Fler nyheter från Företagarna