Lise-Lotte Argulander Elfacket kortsluter svenska modellen
En av de mest segslitna konflikterna någonsin på svensk arbetsmarknad pågår just nu. Den 27 oktober infaller IF Metalls ettårsdag för stridsåtgärderna mot Teslas svenska bolag, TM Sweden.
I en intervju för inte så länge sedan sade IF Metall att de aldrig kommer ge sig; inte förrän Tesla har ett kollektivavtal på plats. TM Sweden å sin sida är tysta och kämpar på för att leverera bilar och service.
Sympatiåtgärder slår mot företag
Konflikten växer steg för steg. Allt fler fackförbund som inte är inblandade i primärkonflikten tar till sympatiåtgärder för att tvinga TM Sweden att teckna kollektivavtal. Det drabbar även företag som har kollektivavtal och som trott sig ha blivit garanterade fredsplikt. Ändå sätts de i blockad om de försöker utföra arbete åt TM Sweden. Konsekvensen blir att ägare till Teslabilar inte får dem servade och lagade och att nya laddstationer försenas och inte kan tas i drift.
Elektrikerförbundet är en av de fackliga organisationer som satt elföretag i blockad. Det betyder att de drabbade företagen inte får utföra arbete åt Tesla (TM Sweden). Jag har själv pratat med företagare som fått höra att det kommer att ”gå illa” för företaget om de inte går med på fackets krav. Rena hot alltså – som tagna ur valfri maffiafilm. Det räcker ofta för att en småföretagare ska känna sig tvingad att backa från arbetet och inte fullfölja sina avtal med TM Sweden.
Fackets metoder innebär att företagen förlorar affärer och tappar intäkter. I förlängningen tvingas nog ett och annat elföretag att minska sina kostnader genom att säga upp anställda, trots att de har kollektivavtal och trots att de lyder under fredsplikt.
Mikaels företag har blivit en bricka i IF Metalls spel
Den enes död blir den andres bröd
Ansvarsfrågan är otvetydig. Det är Elektrikerförbundets fel att det blir så här. Det ironiska är att deras agerande öppnar upp för företag som inte har kollektivavtal att teckna avtal med TM Sweden och utföra arbeten för dem. Till exempel att bygga nya laddstationer som Sveriges elbilsägare så väl behöver.
Den enes död blir den andres bröd, brukar man ju säga. Även om det kan låta makabert så får fler företag möjlighet att arbeta för TM Sweden. Men de företag som har kollektivavtal och som har avtal med Tesla måste avbryta sina arbeten eller sluta lägga anbud. Det är inte okej.
Det här handlar inte om villkor och förmåner utan enbart om att Elektrikerförbundet utövar sin makt och ställer till det för företag som redan har kollektivavtal. En utsatt företagare berättade för mig att hen börjat ångra att hen har kollektivavtal eftersom företaget tappar arbeten på grund av det och inte kan ta fler arbeten för TM Sweden.
Är det verkligen så här vi vill att den svenska modellen utvecklas? Företagarna menar att det är dags att begränsa möjligheterna till sympatiåtgärder och att det måste införas proportionalitetsregler i Medbestämmandelagen. Det vill även nästan sex av tio företag enligt en undersökning vi genomfört bland Sveriges företagare under våren 2024. Med Elektrikerförbundets metoder skulle det inte förvåna mig om de blir ännu fler.