För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Emelie och Oliver Lundberg är väl rotade på sitt Gotland och ville som så många andra på ön använda de gotländska värdena och råvarorna i sitt företagande.
Tidningen företagaren

Med Gotland som varumärke

Publicerad 28 okt 2024
I det gamla mejeriet i Stånga på Gotland har syskonen Oliver och Emelie Lundberg byggt en chipsfabrik. Investeringen i en begagnad fritös från USA blev startskottet på en resa där de jobbat hårt varje dag men också kunnat surfa på sitt varumärke som så tydligt står för cirkulärt och närproducerat.

Kalkrik jord, närodlat, solen, havet, det alldeles speciella ljuset – och en stor portion entreprenörsanda. 

Allt det finns i Gotlandschips varumärke – och i själen hos grundarna som vuxit upp på ett jordbruk på ön. 

Tillverkningsmiljön, i ett före detta Arlamejeri i en industrilokal i Stånga, är mindre romantisk. Från det enkla fikarummet har man utsikt över större delen av tillverkningsprocessen med maskinerna som Oliver Lundberg, vd och ena delen av syskonparet Lundberg, har satt ihop själv. 

De verkar själva inte tycka att resan är så märkvärdig. Utifrån är den både imponerande och fascinerande. Försäljningen har nästan gått av sig självt och utmärkelserna har avlöst varandra. Men bakom den till synes flygande starten ligger riktigt hårt arbete där både Oliver och Emelie Lundberg jobbat heltid i produktionen, 8–9 timmar, varje dag. 

Andreas Wiklund på Stora Tollby gård är en av de två lokala leverantörerna till Gotlandschips.

Idén hade funnits hos Oliver i flera år – chipstillverkning på Gotland med gotländska råvaror, cirkulärt tänk och ett tydligt gotländskt varumärke hade inte gjorts och borde fungera. Emelie hade läst företagsekonomi och parallellt blivit fängslad av extrajobbet i livsmedelsproduktion. 

– Vi är uppväxta på gård med föräldrar som egenföretagare och visste båda två att vi ville ha något eget. När Oliver kom med den här idén kände jag bara: perfekt – vi kör. 

De visste från början att de ville kunna skala upp verksamheten och inte vara beroende av turistsäsongen och lokala kunder och då behövdes egen produktion. 

Startskottet blev när de hittade en begagnad chipsfritös i USA. 

– Vi la handpenningen innan vi hade finansiering klar för något annat och sa: ”Nu kör vi, så får resten lösa sig”. Tröskeln var från början ganska hög. Jag gick här i ett år och satte ihop alla maskiner, lärde mig efterhand, säger Oliver. 

Han fick hjälp av hyresvärden som är elektriker och av en expert i Skåne med lång erfarenhet inom snacksproduktion. Finansieringen kom till slut, först från den lokala sparbanken och från Almi. 

– Det har varit jävligt tufft, men samtidigt på ett sätt smidigt. Det är nog bra att man inte fattar vidden av vad man ger sig in på. I våra huvuden var det inte så komplicerat. 

Chipspotatis ska ha hög TS-halt (torrsubstans), alltså så låg vattenhalt och så mycket stärkelse som möjligt.
Gotlandschips är grytfriterade. Det innebär att potatisen skivas och friteras i batcher, utan att tvätta ur någon stärkelse.

Samtidigt skulle produkten utvecklas. Att använda gotländsk potatis var givet. Även kryddning, som ramslök och tryffel, kommer från ön. Att produktionen drivs på lokal biogas, delvis baserad på eget chipsspill och förbrukad olja, kom till mer av praktiska skäl. Att frakta naturgas från fastlandet blev för sårbart. Nu är det en naturlig del av produktionen och varumärkets cirkulära, närproducerade profil. 

Namnet Gotlandschips var självklart från start. 

– Hade vi inte fått igenom det hade vi nog inte gjort det. Man måste dra nytta av det största värdet man har. Allt kring Gotland är bara positivt, särskilt i Stockholm, säger Oliver Lundberg. 

Resan från idé till produkt gick att följa på Instagram där följarantalet växte snabbt. När lanseringsdagen på den lokala Icabutiken väl kom reste folk från hela ön och den första batchen chips sålde slut på några timmar. 

2022 kom ett stort genombrott när Gotlandschips blev kontaktade av SAS om en upphandling av små chipspåsar till ombordsortimentet. Efter ett gediget anbudsformulär och en digital presentation tog syskonen Lundberg hem kontraktet, troligen tack vare den hållbara och lokalt förankrade profilen. 

I dag står försäljningen till SAS för en betydande del av omsättningen. Kontraktet kommer inte med några restriktioner, men inte heller med några garantier på avtalsperiod. 

– Det är förstås en kvalitetsstämpel och en jättebra försäljningskanal och marknadsföring. Samtidigt har man hela tiden i bakhuvudet att vi har försäljningen nu, men kanske inte i morgon, säger Emelie Lundberg.  

 Just nu säljer Gotlandschips allt de kan producera – cirka 70 kilo chips i timmen i oftast dubbla skift. Nästa steg är att investera i en större fritös, vilket är vad som krävs för att öka produktionen. Men då måste de också få centrala kontrakt hos de stora livsmedelskedjorna. 

– Det blir en brytpunkt. Vi kan inte bara stå och göra chips för då tappar vi affärsutvecklingen, men då måste vi ha råd att anställa fler i produktion, säger Emelie Lundberg. 

Samtidigt konstaterar de att det är stor osäkerhet för leverantörer i livsmedelsbranschen där de stora kedjorna utvärderar kontrakten varje år. 

– Det är det som bromsar investeringar i livsmedelsbranschen jämfört med upphandlingar med längre kontraktstider. Men vi vill förstås komma vidare. Kan vi göra det nästa år vore det kul, men annars kanske året efter, säger Oliver Lundberg 

Fakta

Gotlandschips AB

Startår: 2018. 
Plats: Stånga, Gotland. 
Gör: Grytfriterade chips med lokala råvaror och cirkulär tillverkning. 
Anställda: Fem inklusive de två grundarna. 
Omsättning: 13,2 miljoner kronor (brutna räkenskapsåret, 17 månader) 2023–2024. 
Prisade: Tvåa i Årets Unga Företagare 2023, Founder of the year 2024. 

Fler nyheter från Företagarna