För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Långa betaltider drabbar Scanias underleverantörer

Publicerad 9 okt 2024
Storbolag ska inte använda sina leverantörer som bank genom att ensidigt förlänga betaltiderna.

Dagens Industri uppmärksammar att fordonstillverkaren Traton, där bland annat Scania ingår, sedan början av sommaren förlängt betaltiderna i kontrakt med underleverantörer. Det betyder i klartext att mindre företag får ligga ute med pengar under länge tid än de planerat för, vilket skapar flera problem för dem.

− Många mindre företag är pressade av lågkonjunkturen. Att stora bolag då väljer att använda dem som bank för att få bättre kassaflöden är negativt för både företagen som drabbas och för det svenska företagsklimatet, säger Företagarnas chefsekonom Johan Grip.

Betaltider påverkar investeringar och tillväxt 

När pengarna inte flödar genom ett företag som tänkt kan det uppstå problem att betala egna leverantör, löner till anställda eller andra löpande kostnader. Det mindre företaget kan behöva hantera likviditetsbristen genom att öka sin skuldsättning, vilket innebär räntekostnader på kort sikt och sämre finansiell ställning på lång sikt. Ytterligare en effekt av att tvingas leva med långa betaltider är att ett företag inte kan lägga lika mycket pengar på investeringar.

Sedan mars 2022 ska stora företag inrapportera sina betaltider till Bolagsverket. I den senaste sammanställningen har Scanias förändrade policy inte slagit igenom, men Scania uppvisar trots det långa betaltider. 

− Överlag visar sammanställningen att förändringen mot kortare betaltider går långsamt. Det betyder inte att bolag kan ta det till intäkt för att skruva ner ambitionsnivån, säger Företagarnas policychef Patrick Krassén.

Scania och uppförandekoden

Scania är en av undertecknarna av den frivilliga uppförandekod vid betalningar till svenska små och medelstora företag som hanteras av Föreningen för effektiva affärstransaktioner inom näringslivet.  

I uppförandekoden förbinder sig de köpande företagen att betala leverantörer som så begär på max 30 dagar räknat från när korrekt faktura är mottagen.

Scania säger i en skriftlig kommentar till Dagens industri att företaget har gjort en benchmarkinganalys gentemot andra företag inom sin bransch och fattat beslut om att ändra betaltiderna eftersom den visade att Scania låg under branschens genomsnitt. 

Scania anser dock att DI:s rapportering om längre betaltider är missvisande.

”Vi står givetvis fast vid uppförandekoden”, säger presschef Erik Bratthall i en skriftlig kommentar till Företagarna Nyheter.

Att genomsnittet för de betaltider som bolaget inrapporterat till Bolagsverket är något längre än 30 dagar beror enligt Erik Bratthall på att en del avtal tecknades innan Scania undertecknade uppförandekoden. När avtalen omförhandlas ska de också landa på 30 dagar, enligt företaget.

EU-förordning om 30 dagar ligger på bordet 

Det är inte bara de små och medelstora företagen i Sverige som brottas med långa betaltider. Enligt EU-kommissionen betalas uppemot hälften av fakturor mellan företag senare än sista betalningsdag, och vissa myndigheter i EU har en genomsnittlig betaltid på över 200 dagar.

EU-kommissionen vill se 30 dagars betaltider

Sedan i fjol finns ett förslag från EU-kommissionen som innebär att 30 dagar ska vara maxgräns för fakturor, att medlemsstaterna ska få större ansvar att tillse att betalning sker i tid, och ökade krav att betala ränta vid försening. Förslaget har fått ett svalt mottagande, men kommer att fortsatt behandlas i EU under hösten.

− Den föreslagna EU-förordningen innebär ett ingrepp i avtalsfriheten, men tidsgränsen på max 30 dagars betalning kan inte ses som orimlig utifrån de villkor som är normala i svenskt affärsliv, säger Patrick Krassén.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna