För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Det är lönsamt att ta ställning så tydligt”

Publicerad 25 okt 2024
Mandana Karim lämnade Silicon Valley för att starta eget i Halmstad. Hennes digitala marknadsföringsbyrå lockar såväl lokala som internationella kunder. Fast vissa får nobben.
Foto: Jari Välitalo.

Du bytte Silicon Valley mot Halmstad?

– Ja, efter studier i marknadsföring i San Francisco och jobb på Google flyttade jag hem till Sverige för att öppna en egen datadriven, digital marknadsföringsbyrå. Jag startade under pandemin, hemma i köket med min laptop.

I företagsnamnet finns en ledtråd till er värdegrund?

– Det är döpt efter året då kvinnor fick rösträtt i Sverige, 1921, och bolaget grundades 2021. Jag bestämde mig tidigt för att bara jobba med kunder som fokuserar på ökad hållbarhet och jämställdhet. Vi hjälper till att lyfta andra bolag

för att skapa en högre lönsamhet åt dem – och det vill jag inte göra för vilka som helst.

Så vissa har fått nobben?

– Ja, i lägen där vi annars skulle ha bidragit till exempelvis greenwashing. Få är 100 procent hållbara eller jämställda men det ska finnas en vilja och en riktning i verksamheten.

Det är en ögonbrynshöjare, särskilt i tuffa tider. Har det lönat sig?

– Det har gynnat oss mycket att vi är så tydliga, dels när det gäller talanger som söker sig hit, dels i arbetet med våra kunder. Tack vare den uttalade, gemensamma värdegrunden blir samarbetet extra fint. Vi jobbar mot samma mål och det skapar en långsiktighet i kundrelationerna.

Vilka är era kunder i dag?

– Alltifrån internationella börsnoterade bolag till små och medelstora svenska företag, som ofta vill stärka sin position utomlands. Vi jobbar bland annat med Sveriges största kedja inom vattenrening, JMS Vattenrening.

Hur kan ni styra kampanjer mot större hållbarhet?

– En av våra kunder tillverkar maskiner. Vi har hjälpt dem att nå ut till sina befintliga kunder med fokus på att serva maskinerna, vilket ger mer business och ökad lönsamhet för vår kund samtidigt som det förlänger livslängden på de köpta maskinerna och sparar på miljön.

Ni rekryterar just nu – från hela världen?

– Ja och vi kollar enbart på kompetens, inte alls på geografi. Såväl medarbetare som kunder kan sitta på andra sidan jorden. Alla våra processer är digitala och byggda för just det.

Fakta om Mandana Karin

Gör: Grundare av 21 Marketing AB.
Succérecept: ”Jag hade ingen i min närhet som drev bolag men jag hittade en jättebra mentor via Almi, och jag kontaktade företagare som byggt spännande bolag. Nu hör folk av sig till mig, ofta unga kvinnor med starta-eget-tankar, som kan känna igen sig i mig.”

Fler nyheter från Företagarna