Mikaels företag har blivit en bricka i IF Metalls spel
Hur långt är det rimligt att fackförbund får gå i sina försök att tvinga ett företag att teckna kollektivavtal? Det undrar Mikael Holmqvist som äger och driver byggströmsföretaget HQ Elektriska i Handen i södra Stockholm.
HQ Elektriska med ett tiotal anställda har kollektivavtal, men det har inte hindrat företaget från att bli en bricka i IF Metalls och fackföreningsrörelsens spel. Genom konfliktåtgärder riktade mot företag som Mikaels vill de sätta press på Teslas svenska bolag TM Sweden att teckna kollektivavtal.
”Facket skadar den svenska modellen mer än Tesla”
Ett telefonsamtal från facket
I våras fick Mikael Holmqvist ett samtal från Elektrikerförbundet om att företaget har god renommé i branschen, men att det skulle kunna komma att ändras om det inte slutade jobba med Teslas snabbladdningsstationer. Sedan fick han veta att fackförbundet varslade om blockad på flera platser där HQ Elektriska hade pågående jobb för andra kunder än Tesla. Elektrikerförbundet är ett av flera fackförbund som vidtagit sympatiåtgärder för att stödja IF Metall.
− Jag har varit fackligt förtroendevald en gång i tiden innan jag startade företag och jag har aldrig kunnat tänka sig att det är så här man beter sig mot en liten företagare, säger han.
HQ Elektriska har jobbat med utbyggnaden av Teslas snabbladdningsstationer under flera år och hunnit med 10–11 stationer. Det är jobb som stått för mer än en tiondel av företagets omsättning. Arbete som Mikael Holmqvist menar är viktigt eftersom det bidrar till utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Sverige.
Elfacket kortsluter svenska modellen
Signal om att inte jobba med Tesla
När Elektrikerförbundet lade varslet mot HQ Elektriska på flera platser där företaget utförde arbete skrev Tidningen Elektrikern och flera andra titlar som ingår i LO Mediehus om det för att ge beslutet stor publicitet. Fackförbundets förhandlingschef Mikael Pettersson förklarade att stridsåtgärderna har ett signalvärde för andra företag ska dra åt sig öronen och inte jobba med Tesla på grund av IF Metalls konflikt.
Mikael Holmqvist uppfattade fackets vapenskrammel som att han hade ett val. Antingen låta bli att fortsätta utföra arbete åt Tesla, eller fortsätta med det men riskera att bli av med ännu fler jobb på grund av Elektrikerförbundets hot att vidta åtgärder.
En överenskommelse på fackets villkor
Efter att ha försökt få tag i facket och prata om saken fick Mikael i sista stund till ett möte, dagen innan varslet skulle träda i kraft. Det slutade med att varslet drogs tillbaka genom att HQ Elektriska skrev under en överenskommelse om att inte utföra något arbete på Teslas verkstäder eller laddstationer så länge konflikten med IF Metall pågår.
− Sympatiåtgärderna har gjort att jag förlorat 15 procent av min omsättning, men om jag skulle fortsätta att arbeta med Tesla skulle i princip hela mitt företag gå under, säger han.
I juli ansökte HQ Elektriska till Elektrikerförbundet om att få dispens för att göra arbeten för Tesla eftersom Mikael Holmqvist hört talas om att företag i norra Sverige fått det, men facket har i skrivande stund inte svarat på ansökan trots att det har gått flera månader. För Mikael Holmqvist innebär det att han kan tvingas se på när andra företag som inte har kollektivavtal tar jobb för Teslas räkning som HQ Elektriska hade kunnat utföra.