För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Natalie nobbar långsamma betalare

Publicerad 24 okt 2024
Kunder som vill ha längre betaltid än 30 dagar får nobben av måleriföretagaren Natalie Kjellander.
Natalie Kjellander. Foto: Fotograf Ristenstrand. (Bilden är beskuren).

Tyvärr är betalningsmoralen fortsatt dålig i näringslivet, visar Företagarens kartläggning. Tre av fyra storföretag dröjer mer än 30 dagar med att betala och hos en majoritet märks ingen förbättring det senaste året.

Natalie Kjellander driver företaget Let's Paint i Norrköping. Med kunder i byggbranschen har hon lärt sig tackla beställare som vill dra ut på betaltiderna eller släpar med fakturor.

− Vi har kunder som förespråkar 45–60 dagars betaltid, det är stora byggföretag. Men det säger vi nej till. Då förhandlar vi ner det till 30 dagar, säger hon.

Konkurrensen om jobben är hård i den pressade byggbranschen, och här finns entreprenörer som är beredda att gå med på långa betaltider. Men trots risken att tappa jobb, viker Natalie Kjellander inte ner sig.

− Om vi börjar konkurrera med betaltider är det otroligt dåligt, säger hon.

I slutändan har kunderna gått med på max 30 dagar när hon stått fast vid kravet. En del av hemligheten är att inte börja prata betaltider för tidigt.

− Jag säger det när vi kommit till processen och ska skriva avtalet. Det är oftast då som frågan kommer på tal och i avtalen finns ofta en standardiserad text om 45 dagars kredittid. Några kommer att bli sura. En kund gick inte med på mindre än 45 dagar, och då jobbar vi inte för dem. Det fanns såklart ytterligare orsaker men det var en del i det, säger hon.

Tidsfrist för bestridande

Natalie tipsar också om att skriva in en tidsfrist för bestridande av fakturan både på själva fakturan och i offerten.

− Stora företag kunde komma och bestrida fakturan några dagar före förfallodagen. Nu har vi skrivit in att invändningar ska göras inom åtta dagar och det fungerar mycket bättre, säger hon.

Förra året fick hon en brutal påminnelse om vikten av att få in pengar. Två storkunder gick i konkurs. Det blev en ekonomisk smäll på två miljoner kronor och en stor del av den beräknade vinsten gick upp i rök.

Let's Paint har hanterat nedgången i branschen genom att göra sig mindre beroende av stora byggföretag. Industrier, kyrkor och privatpersoner är en del av den nya bredare kundkretsen.

Kunder som släpar med betalningar är ett annat problem.

− Vi har en extern redovisningsbyrå som sköter påminnelsehantering och indrivningen av förfallna fordringar. De skickar ut påminnelser och om det dröjer går det till inkasso. Det fungerar bra nu, konstaterar Natalie Kjellander.

Så får du betalt i tid

Natalie Kjellanders tips:

  • Säg nej till långa betaltider. Förhandla ner dem till 30 dagar.
  • Börja inte prata betaltider för tidigt. Vänta tills det är dags att skriva avtal.
  • Skriv en tidsfrist för bestridande av faktura. Vi har åtta dagar.
  • Skapa rutiner för påminnelsehantering och indrivning. Vi anlitar en extern redovisningsbyrå.
Fler nyheter från Företagarna