Se möjligheterna med Bromma flygplats
Kommunfullmäktige i Stockholms stad fattade på måndagen beslut om att säga upp avtalet med Swedavia för Bromma flygplats. Finansborgarråd Karin Wanngård (S) kallar beslutet för historiskt.
Majoriteten bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill bygga en helt ny stadsdel med bostäder och arbetsplatser där flygplatsen ligger. Redan i våras fattade stadsbyggnadsnämnden beslut om att påbörja arbetet med ett planprogram och redan då meddelade majoritet i stadshuset att avtalet skulle sägas upp.
− Bromma flygplats har länge varit ett politiskt slagfält, där utredningar, vallöften och utspel avlöst varandra. Vem vill investera i flyglinjer eller infrastruktur på en flygplats vars framtid ständigt är föremål för politisk debatt och där löften förändras beroende på vilken majoritet som styr? Det är förståeligt om flyglinjer lämnar Bromma eller om nya investeringar förläggs på andra håll på grund av politisk osäkerhet, säger Jennie Albinsson, Företagarnas näringspolitiska expert inom infrastruktur och klimat.
Beklagligt besked för Bromma flygplats
Sämre tillgänglighet utan Bromma
Efter måndagens beslut i kommunfullmäktige säger det rödgröna styret i Stockholm att det vill inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, men faktum kvarstår att det nuvarande avtalet mellan Stockholms stad och det statliga bolaget Swedavia som äger, driver och utvecklar flygplatser löper fram till 31 december 2038.
− Resultatet av alla turer är att en viktig knutpunkt går förlorad för näringslivet som är beroende av snabba resor inom Sverige och till övriga Europa. Utan Bromma försämras tillgängligheten till huvudstaden, vilket påverkar företagens effektivitet och förmåga att snabbt nå kunder och marknader. Detta hämmar utvecklingen i regionen, likväl som konkurrenskraften, säger Jennie Albinsson.
Utvecklingsmöjligheter för Bromma
Under hösten har framtiden för Bromma flygplats ställts på sin spets i och med att flygbolaget BRA ingått avtal med SAS om att flyga som dess underleverantör från och med årsskiftet. Därför flyttar BRA sina flygningar från Bromma till Arlanda flygplats. Som en konsekvens varslade Swedavia i början av oktober majoriteten av Bromma flygplats 135 anställda. Någon annan operatör har ännu inte sagt sig vara villig att börja flyga efter att BRA flyttat. Men sista ordet om flygplatsen är inte sagt. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) menar att Bromma flygplats utgör viktig transportinfrastruktur och att regeringen noga följer frågan och inte är redo att dra några slutsatser om eventuella konsekvenser.
− I stället för att säga upp avtalet och lägga ner flygplatsen finns det enorma utvecklingsmöjligheter som skulle kunna göra Bromma till en framtidssäkrad knutpunkt. Det kan innebära att bevara samhällsviktiga funktioner, som ambulansflyg och annan kritisk infrastruktur, men också möjligheter att förvandla flygplatsen till ett nav för hållbarhet och innovation. Genom att utveckla Bromma i den riktningen skulle flygplatsen kunna bli ett exempel på hur modern teknik och miljövänliga lösningar kan integreras i flyginfrastrukturen, och samtidigt säkra viktiga transporter och ökad tillgänglighet för hela regionen såväl som hela Sverige. säger Jennie Albinsson.