För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Stockholm bör skrota miljözonerna

Publicerad 19 okt 2024
Det saknas adekvat infrastruktur, noggranna konsekvensanalyser och en realistisk tidshorisont för att införa miljözon klass 3 i Stockholm i december.
Stockholm inför 31 december miljözon klass 3 i stora delar av city. Foto: Magnus Krantz.

Med start 31 december i år införs de strängaste kraven på utsläppsminskningar från trafiken i delar av Stockholm city. Miljözon klass 3 börjar då gälla i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Då får endast fordon som drivs av el, bränsleceller och gas köras där. Tunga lastbilar och tunga bussar kan dock vara elhybrider om de uppfyller kraven i utsläppsklass Euro 6.

Inte realistiskt ställa om

I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Jennie Albinsson, Företagarnas expert på miljö och klimat, att åtta månader från beslutet i våras till genomförandet i december är för kort tid för att privatpersoner, transportföretag, kollektivtrafik och företagare inom zonen ska kunna ställa om:

”Det är försvinnande lite tid för att hinna investera i elbilar, byta ut en hel taxiflotta, köpa nya lastbilar, lägga om rutter samt anpassa logistikkedjor. Om det ens är möjlig alls.”

Dessutom saknas både en grundlig konsekvensanalys av miljözonerna och en kartläggning om vad som konkret behövs för att bygga upp den infrastruktur som behövs för att möta det kommande behovet.

Skrota miljözonerna

Företagarna anser att problemen innebär att Stockholms stad bör skrota den aktuella miljözonsregleringen och i stället prioritera en rad andra verkningsfulla åtgärder:

  • Sänk trängselskatt för elbilar och hybridbilar för att uppmuntra fler att välja miljövänliga alternativ.
  • Utökad laddinfrastruktur, inklusive fler samlastningscentraler för att främja effektiv logistik och minska transporter.
  • Fri parkering för laddande el- och hybridbilar vid laddplatser på kommunal mark.
  • Verka för att öronmärka intäkterna från trängselskatten så att Region Stockholm kan använda dem till att finansiera kollektivtrafikutbyggnad.
  • Påbörja byggandet av en östlig förbindelse, för att minska bilkörningen genom staden.
Fler nyheter från Företagarna