Doften av framgång – parfymbossen slår rekord
Om man väcker medarbetarna mitt i natten är chansen stor att de kan rabbla mantrat ”kapa alla onödiga kostnader”. Det är ingen slump att småländska Essnce har över tio gånger så hög marginal som konkurrenterna. Vi återkommer strax till det.
Som nybakad marknadsförare börjar Jonna Gustafsson på skönhetsbolaget Nordic Feel. När vd får en snilleblixt och vill ta fram en parfym ihop med Carola sätter Jonna ner foten.
- Där gick jag in och rättade vd. Carola var helt fel för vår målgrupp. I stället gjorde vi två parfymer med Bianca Ingrosso. Det blev en enorm succé.
Succé på Tik Tok
Via Tiktok dyker en video upp som fångar hennes intresse. I USA säljer ett företag kvalitetsparfymer till en bråkdel av standardpriset, med en ny affärs- och produktionsmodell.
Jonna – som då hunnit marknadsföra ytterligare ett skönhetsbolag till framgång – ser potentialen i företagsidén. 2021 startar hon Essnce med sin sambo Fredrik Nordenorph.
Under 2022 omsätter de 5 miljoner kronor. Nu i år beräknas omsättningen landa på 70 miljoner kronor för 2024. Marginalerna ligger också långt över branschsnittets 1,7 procent.
- Vi tar rygg på Revolution Race och Maya Delorez, med rörelsemarginaler på över 20 procent, säger Jonna Gustafsson.
Hennes Tiktok-taktik fungerar från dag ett. Företagets första inlägg får över 50 000 visningar och för en engagerad följarskara växer Jonna fram som en frontfigur – utan att försköna företagarlivet.
Högsäsong i antågande
Affärerna växer snabbt, i dag med åtta anställda i bolaget.
- Den senaste månaden skickade vi 21 000 paket. Nu börjar högsäsongen. Vi räknar med att slå rekord månad för månad, året ut.
Parallellt pågår jakten på ny lagerlokal, större än dagens 400 kvadratmeter.
- Vi siktar på minst 3 000 kvadratmeter så att vi slipper flytta igen på ett tag. I dag hyr vi in oss i ett industriområde som Nässjö kommun äger, med jättelåg hyra. Att snåla är djupt rotat i mig, skrattar Jonna.
Vad väntar i höst och vinter?
- I november och december satsar vi på popup-butiker i Göteborg, Malmö, Stockholm och Jönköping.
Juryns motivering till priset Årets Unga Företagare i Sverige 2024:
”Årets Unga Företagare är en sann inspiration för alla som drömmer om att förändra sin bransch. De har lyckats revolutionera ett traditionellt område genom att tänka annorlunda och hållbart. Att skaka om branscher och samtidigt minimera sin miljöpåverkan är essensen av framgångsrikt företagande.”
Priset delades ut av Claes Lindholtz, hållbarhetsdirektör på SJ som är prispartner till Årets Unga Företagare, samt av Halldora von Koenigsegg, Företagarnas styrelseordförande.