För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Pernilla Norlin Allt fler unga startar bolag – låt oss boosta den trenden!

Publicerad 5 sep 2024
Med rätt politiska reformer kan vi säkra att den företagsamma trenden bland unga håller i sig, skriver Pernilla Norlin.
Företagarnas samhällspolitiska chef Pernilla Norlin. Foto: Oskar Omne.

Att bli företagare eller entreprenör har blivit alltmer populärt – eller fett coolt – bland unga. Det handlar om att andelen unga företagare, 16 till 30 år, som startar företag har ökat med 21 procent under senare år och numera utgör de en större andel, 17,6 procent, av samtliga nystartade företag under perioden 2021–2023.

Trenden kan också skönjas i att den populäraste inriktningen på gymnasiet vid höstens antagning var ekonomi. Det är många unga som följer entreprenöriella influencers, de har koll på Bezos, Musk och Zuckerberg, och i SVT följer många Draknästet – där tävlande får pitcha sin affärsidé – på bästa sändningstid.

Tio unga företagare tävlar om 250 000 kronor i finalen för Årets Unga Idé 2025.

Fler unga vill testa sina drömmar

Man vad mer ligger bakom detta? Det bidrar sannolikt att det är relativt enkelt att starta och driva företag tack vare dagens digitala arbetsverktyg. Det finns många förebilder såväl internationellt som i Sverige. Fler vill också testa sina drömmar. En rapport från företagsfinansiären Froda från ifjol visar att två av tre under 30 år någon gång övervägt att starta eget företag, detta att jämföra med en av tre i åldern 65-plus. 

Så även om vi ser en företagsam trend finns det därtill en rejält tilltagen pool av potentiella entreprenörer där ute som vi bör kunna stimulera till nyföretagande. På frågan om varför man inte går från dröm till verklighet uppger de yngre att det är svårt att få tag på finansiering (18 procent), det finns en rädsla för att misslyckas (29 procent), juridiken upplevs krånglig (16 procent), eller så tror de inte att affärsidén håller (23 procent).

Generation Alpha är medvetna om pengar

Samtidigt har man mindre att riskera i unga år. Ny teknologi och sociala medier har underlättat en hel del. Steget är inte så stort och du behöver inte investera så mycket som för något decennium sedan. Generation Alpha, födda 2010 och framåt, beskrivs av Ungdomsbarometern som Sveriges största och mest köpkraftiga generation. De är tidigt medvetna om att pengar är en viktig del i livet. Den insikten kan också pusha mot företagsamhet. 

Och får vi fler företagare så vet vi att det är en vinst för hela samhället. Företagarna har, som förhoppningsvis är välbekant, kunnat visa att 4 av 5 nya jobb skapats av de små och medelstora företagen sedan 1990. Vi kan även visa att småföretag och deras anställda står för den största delen av de kommunala skatteintäkterna i två av tre kommuner. Fler startade företag betyder därmed fler jobb, ökad tillväxt och utvecklad välfärd. 

Rapporten Välfärdsskaparna 2023

Främja tidig kontakt med företagande

För att späda på trenden så att än fler unga att starta bolag behöver vi säkerställa att unga kommer i kontakt med företagande tidigt. Entreprenörskap bör löpa som en röd tråd genom hela utbildningssystemet. Gärna genom fler kurser och program som uppmuntrar till att utveckla affärsidéer, och att man bjuder in företagare att berätta om sin verksamhet i skolor och även att man gör studiebesök på företag.

Ung företagsamhet borde finnas på fler utbildningar, inte bara på ekonomiprogram utan även på vård och omsorg och samhällsvetenskapliga inriktningar. Och förstås på yrkesinriktade program. 

Starta eget- ungt företagande

Gör första miljonen skattefri 

Andra åtgärder som skulle ge goda incitament att komma i gång är ett förslag om att den första intjänade miljonen i ett företag, och per person, ska vara skattefri. Därtill behövs tillgång till finansiering till lägre räntor och avgifter, exempelvis hos Almi. Och för den som startat företag och behöver boosta sin verksamhet tror vi på ett fortsatt utvecklat växa-stöd för att kunna expandera med sina första anställda. Växa-stödet skulle behövas för fem personer, till något högre löner, 40 000 kronor per månad och över en längre tidsperiod, förslagsvis fem år. På så sätt kan vi säkra att den företagsamma trenden håller i sig!

Pernilla Norlin Läs fler krönikor från vår expert

Pernilla Norlin Samhällspolitisk chef

Vaska inte talangen

Ojämn könsfördelning inom företagandet begränsar kvinnors möjligheter och gör att samhället går miste om idéer, innovationer och ekonomisk tillväxt, skriver Pernilla Norlin.

Fler nyheter från Företagarna