För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Gänget som är bäst i Sverige

Publicerad 11 sep 2024
Karlshamn har landets bästa lokalförening. Tidningen Företagaren tog en tur till Blekinge för att få ta del av framgångsreceptet.
öretagarna i Karlshamn är Årets förening. Styrelsen består av (övre raden från vänster): Lasse Nilsson, Marcus Thengius, Anders Ante Andersson och Jesper Carlsson. Nedre raden: Jessica Holmström, Sonny Österberg, Maria Önell och Tina Ivarsson. Foto: Anton Frej.

Företagarna i Karlshamn en av årets stora snackisar på Företagarnas kongress i Gävle i början av sommaren. Föreningen var nominerad i hela tre olika kategorier (Årets förening, Årets superstar samt Årets påverkare) inför utdelningen av priser till föreningar och förtroendevalda som har gjort betydande insatser under den senaste tvåårsperioden. När prisutdelningen var över gick Lasse Nilsson, ordförande, och Marcus Thengius, vice ordförande, hem med den prestigefyllda utmärkelsen Årets förening.

Att ligga i framkant när det gäller allt från medlemsrekrytering till lokalt påverkansarbete kräver ett engagemang utöver det vanliga. Lasse Nilsson lyfte fram samarbetet i styrelsen som en nyckelfaktor till framgångarna i sitt tacktal:

− Det här är sjukt häftigt! Vi har gjort en otrolig resa under de senaste åren. Vi i styrelsen har jättekul tillsammans. Har man roligt går allt att lösa, berättade han.

Föreningens medlemsaktiviteter lockar ofta storpublik. När Företagaren besökte en av höstens första aktiviteter för några veckor sedan hade runt 150 personer samlats till en fullbokad näringslivslunch som arrangerades i samarbete med kommunen och Svenskt Näringsliv. Hela styrelsen fanns på plats, och utmärkelsen från kongressen blev ett av många samtalsämnen.

- Framgångsreceptet är en engagerad ordförande som ser de olika styrkorna hos respektive styrelsemedlemmar. Lasse skapar arbetsglädje, det gör att alla vill bidra till att utveckla föreningen. Ett bra lagarbete, helt enkelt, säger ledamoten Jessica Holmström.

Lokalt och regionalt påverkansarbete står högt på dagordningen. Företagarna i Karlshamn har under många år engagerat sig i att sätta fart på Sydostlänken, en järnvägsförbindelse mellan Älmhult och Blekinge kustbana. Infrastrukturen i Blekinge är en av de hetaste frågorna i regionen, och en ny järnvägsförbindelse skulle förbättra villkoren för både gods- och persontrafik. Regeringen har fattat beslut om att Sydostlänken får förberedas för byggstart.

Företagarna i Karlshamn träffar den politiska ledningen i kommunen, kommundirektören samt näringslivschefen varannan månad. Föreningen beskriver det lokala näringslivsklimatet som ”ganska bra”, men kontakterna med politiker och ansvariga tjänstemän kan bli bättre.

– Vi är en betydande röst i Karlshamn, och det gör att vi kan sätta extra tryck på kommunen att jobba med näringslivsklimatet, säger Marcus Thengius.

Hur ska ni försvara utmärkelsen?

– Vi har styrelsemöte på måndag, och alla är extremt taggade att få växla upp ytterligare en nivå, säger Jessica Holmström.

Vilka är utmaningarna?

– Vi har alldeles för få medlemmar med utländsk bakgrund. Det innebär att vi missar en betydande del av Företagarsverige. Vi ska bli mycket större när det gäller mångfald, avslutar Lasse Nilsson.

Vinnarguide!

Företagarna Karlshamn attraherar både nya medlemmar och är en stark röst i debatten. Det här är några av förklaringarna till framgångarna.

Mer business

Företagarna i Karlshamn upplever att möjligheten att göra affärer med andra medlemmar är en viktig del av medlemskapet.

- Nu ska vi bli ännu bättre på att erbjuda nätverksaktiviteter som syftar till att det ska bli business mellan medlemmar, säger sekreteraren Jesper Carlsson.

Attrahera kvinnor

Företagarna i Karlshamn har en positiv utveckling när det gäller nya kvinnliga medlemmar.

- Erbjud ett innehåll som attraherar och inspirerar kvinnor. Våra kvinnliga medlemmar vill ha aktiviteter där de lär sig något nytt som är värdefullt för deras företagande, inte bara ”kafferep”, säger Tina Ivarsson, medlemsansvarig i styrelsen.

Värdefullt nätverkande

Berätta om det värdefulla nätverk som en ny medlem får tillgång till genom Företagarna, inte minst viktigt för nyinflyttade företagare.

- Tack vare vår storlek sprids uppfattningen att Företagarna i Karlshamn är det primära nätverk som man vill tillhöra. Vi får ofta höra från nya medlemmar: "Varför gick jag inte med tidigare", säger sekreteraren Jesper Carlsson.

Låt medlemmarna vara med

Skapa en miljö där det inte bara är styrelsen som driver föreningen framåt. Uppmuntra medlemmarnas initiativ till aktiviteter; exempelvis har Årets Unga Företagare i Karlshamn, Anton Frej, dragit i gång ett ungt nätverk i lokalföreningen.

Prioritera kvalitet

Det tidigare torsdagsmötet en gång i månaden har skrotats. Medlemmarna bjuds i stället in till skräddarsydda event som lockar olika medlemsgrupper, exempelvis tjejevent, golftävlingar samt julfest för barnen och hela familjen. Samma tanke genomsyrar de möten som bjuder på kunskapsöverföring, exempelvis offentlig upphandling och export för småföretagare.

- ­Vi vill inte tjata på alla medlemmar samtidigt, ambitionen är att i allt större utsträckning kommunicera med riktade budskap, säger Marcus Thengius, vice ordförande.

- Trenden är att antalet event ökar, samtidigt som allt fler är i samarbete med andra parter, säger Lasse Nilsson.

Valberedningen

Lasse Nilsson har en nära dialog med sin valberedning. Ambitionen är att både föryngra styrelsen och säkerställa en jämn könsfördelning.

Lär av varandra

Företagarna i Karlshamn jobbar nära sin regionala medlemsinformatör. Det är ett smart sätt att få tips och erfarenheter från andra föreningar.

Fler nyheter från Företagarna