För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Lösgodis – en svensk exportsuccé

Publicerad 28 sep 2024
Det är inte bara lastbilar omvärlden vill ha från Sverige, utan också något så vardagligt som lösgodis.

Säg svensk export och många tänker nog på lastbilar och läkemedel, trä och papper, järn och stål. Men varuhandeln rymmer mycket mer än så. Hallonskallar till exempel.

Bland amerikaner på Tiktok har intresset för svenskt godis exploderat i år. Inlägg efter inlägg om Swedish candy har blivit virala, med prasslande påsar och betygsättning av syrliga, söta och sura bitar – lakrits är inte lika omtyckt. Det har gått så långt att butiker i USA som säljer svenskt godis fått problem att möta den ökade efterfrågan.

Amerikaner på godisjakt

De sockerstinna svallvågorna når ända till Stockholm, visade det sig när Företagarnas chefsekonom Johan Grip lagom till lösgodisets dag begav sig till House of Candy för att prata med ägaren Naresh Lakhwani. Han har märkt av trenden och sålt godis till många amerikanska turister.  

Film: Johan Grip − Fenomenet Swedish candy och allt om Bubs

− De efterlyser svenskt godis och vissa märken. Det som varit mest populärt är märket Bubs. De kommer in direkt och frågar ”har ni märket Bubs? Och då säger vi att vi har det. Men det har varit ungefär trettio sorter och nu är vi tyvärr nere på fyra till sex sorter, säger han.

Naresh Lakhwani har drivit butiken i tretton år och inte varit med om något liknande. Precis som många andra väntar han på leveranser för att fylla på lådorna med de populära godisbitarna.

Amerikansk expansion möjlig även för småföretag

Investeringar i utökad produktion

Bubs-godiset tillverkas i Jönköping. Namnet är en sammansättning av första bokstaven i förnamnen på familjemedlemmarna Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan Lindström. Företaget startades 1992 och köptes för två år sedan av livsmedelskoncernen Orkla som investerat 20 miljoner kronor i fabriken för att utöka produktionen.

− Vi har haft ett bolag som växt kraftigt under flera år men det tog en väldig fart under förra året, säger Niclas Arnelin, affärsområdeschef för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks.

Den senaste tidens trend i sociala medier har skruvar upp tempot ytterligare.

− Från januari ungefär började det explodera utomlands, men det fick även en spillovereffekt på Sverige när intresset blev mycket större för Bubs-artiklarna. Efterfrågan har varit väldigt, väldigt stor under hela våren och då har vi inte kunnat producera tillräckligt med produkter för att kunna tillgodose efterfrågan, säger han.

Företagarpodden: Väx internationellt som småföretagar

Har USA ätit upp det svenska godiset?

Bland lördagsgodisätande svenskar och Bubs-fantaster har många antagit att det är det omättliga sockersuget i USA som gjort att det är ont om godisbitar i butikerna, men så ser inte proportionerna ut och det finns även en annan förklaring, enligt Niclas Arnelin på Orkla. Under sommaren har produktionen planenligt avtagit till följd av semestrar samt underhåll och service i fabriken. Det  har lett till låga lagernivåer när företaget börjat leverera godis efter sommaren.

När det kommer till vilka marknader som är viktigast för Bubs-godiset så är Sverige alltjämt störst: 75 procent av omsättningen kommer från Sverige. Norden står för ytterligare 20 procent och fem procent är resten av världen.

− Under våren fick vi hundra mejl i veckan från kontakter i USA som ville köpa och importera våra produkter, allt från stora kedjor till enskilda privatpersoner, så då var det verkligen en hajp kring USA, men vi har inte levererat dit utan fokuserat på de nordiska länderna i mycket stor utsträckning och så levererar vi en del till England och Tyskland också, säger Niclas Arnelin.

Fakta om godis

Sverige ligger i topp bland världens godisätare.

I genomsnitt konsumerar en svensk cirka 17–18 kg godis per år.

Lördagsgodis introducerades i Sverige under 1950-talet som ett resultat av rekommendationer från forskare och myndigheter för att minska risken för karies och tandproblem.

Självplock av lösgodis slog igenom i Sverige i mitten av 1980-talet sedan Livsmedelsverket rekommenderade Hälsovårdsnämnden att tillåta denna typ av försäljning.

Butikskedjan Hemmakväll lanserade temadagen Lösgodisets dag 2015. Dagen infaller 28 september.

 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna