Så formar Generation Z framtidens företag

1. Personer som växte upp efter millennieskiftet brukar sägas tillhöra generation Z. Ofta talar man om personer födda mellan 1995 och 2012, eller mellan 1997 och 2009.
2. Generation Z är den första generation som vuxit upp med mobiltelefoner, ständig tillgång till snabbt internet och algoritmer som bestämmer vad de ska konsumera. Det gör dem mer öppna än äldre generationer för att låta AI fatta beslut på chefsnivå.
3. För generation Z, formad av klimatkrisen och #metoo, är arbete en plattform för förändring. Företag kan bli alltmer politiska och bestå av ”medlemmar” snarare än ”anställda”.
4. En stor majoritet av dem som tillhör generations Z spelar datorspel. Det är bara en tidsfråga innan arbetsplatser flyttar in i metaversum, virtuella 3D-miljöer. KPI:er och HR-processer kommer ”spelifieras” på helt nya sätt.
5. 87 procent av unga är kritiska till heltidsarbeten. Brist på flexibilitet, trygghet och kreativt utrymme gör att många väljer att bli ”halvtidsprenörer” – en mix av trygg anställning och egen verksamhet.
6. Chefer som tillhör generation Z kommer att vara mer coachande än styrande. De kommer även att införa flexibla hybridmodeller som prioriterar medarbetarnas behov och hälsa.