För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Se upp, här kommer generation Z

Publicerad 11 apr 2025
De är unga, digitala och riskbenägna, har nya värderingar – och de är på väg att ta över: generation Z. Tea Pettersson, 29, balanserar tradition och innovation när hon leder familjens hotellverksamhet in i framtiden.

Det är svårt att missa frukostbuffén på Hotel Ruth. Mitt bland nybakat bröd och färska frukter står den – gräddtårtan som blivit något av hotellets signum. Den är lika oväntad som framgångsrik. Och ett exempel på hur tradition möter nytänkande i familjen Petterssons hotellverksamhet.

– Tårtan är ett bra exempel på att man ibland måste våga testa oväntade idéer även om de inte verkar rationella vid första anblicken. Det var vår pappas idé att servera gräddtårta och bubbel på morgonen, och jag var väldigt skeptisk. Jag tänkte: ”Vem vill äta tårta på morgonen?” – särskilt i en tid när hälsohetsen är stark. Men det visade sig bli en av våra mest uppskattade detaljer, och nu är det en signatur för oss, säger Tea Pettersson.

Hållbarhet och jämställdhet är hygienfaktorer

Tillsammans med sin syster Ellen driver hon två av Stockholms mest hyllade boutiquehotell: Hotel Frantz och Hotel Ruth. Familjen Pettersson, med en lång historia i hotellbranschen, har skapat en unik nisch där personliga detaljer, strategiska visioner och ett nära samarbete över generationer är grunden för framgången.

– Det lyxiga med familjeföretag är att jag har tre kollegor som är precis lika passionerade som jag, samtidigt som vi representerar olika generationer och erfarenheter. När det fungerar som bäst är det en otroligt dynamisk och utvecklande miljö. 

Tea Pettersson född 1995 och säker på att generation Z, en benämning på personer som har vuxit upp efter millennieskiftet, kommer att sätta prägel på näringslivet med sin så gott som medfödda digitala kompetens, hållbarhet som ryggrad och jämställdhet som självklarhet. 

 – För oss är hållbarhet och jämställdhet hygienfaktorer, inte något extra. Det handlar inte om att se bra ut utåt, utan om att leva upp till våra egna värderingar. Jag tror att generation Z:s intåg som företagsledare kommer att göra de här områdena ännu mer centrala, säger hon. 

Hon menar också att hennes generations ledarskap skiljer sig från tidigare generationers, inte minst genom att vara mer relationsdrivet. 

 – Det hierarkiska och auktoritära ledarskapet som var vanligt tidigare känns främmande för vår generation – vi uppskattar öppenhet, samarbete och respekt snarare än att någon skäller på oss. Ett tydligt och rakt ledarskap som samtidigt bygger på respekt och lyhördhet är nyckeln till att lyckas som ledare i vår tid.

”Förbered generationsskiftet”

Tea Pettersson och hennes syster driver hotellföretaget deras föräldrar byggt upp. Mycket av verksamheten vilar på föräldrarnas erfarenhet, men systrarna har tillfört nytt tänkande.

Att vara andra generationen i ett familjeföretag är en balansgång. Med föräldrarnas erfarenhet som trygghet har Tea och Ellen Pettersson ändå fått skapa sin egen plats i företaget. 

– Våra föräldrar har alltid varit nyfikna och öppna för utveckling. De är till och med modigare och mer nytänkande än många kanske tror. Samtidigt har vi fått utrymme att sätta vår egen prägel.  

Så formar Generation Z framtidens företag

En av de största förändringarna systrarna fört in?

Hur hotellen syns och hörs. Sociala medier och digitalisering är nu deras hemliga vapen för att fånga en ny generation gäster.

– Digitaliseringen har förändrat allt. Gäster gör mer egen research, och vår närvaro online är avgörande för att vara relevanta. Det handlar inte bara om att visa upp hotellets läge och rum, utan om att förmedla en känsla och skapa en emotionell koppling redan innan gästen bokar, berättar Tea Pettersson.

Familjen Petterssons hotellkoncept bygger på att skapa personliga och opretentiösa upplevelser – en nisch som vuxit fram genom samarbete mellan generationerna.

– Vårt fokus på autenticitet och unika detaljer passar perfekt in i en tid där gäster söker något som känns äkta. Även om våra olika bakgrunder ibland ger olika synsätt, är det just den mixen som gör oss starka

För Tea Pettersson handlar framtiden om att vårda det unika som familjen har byggt och fortsätta utveckla det tillsammans.

– Jag är stolt över vad vi har åstadkommit, men det finns alltid mer att göra. Vi vill skapa personliga och tidlösa hotell samtidigt som vi vågar utvecklas och tänka framåt. 

Och Teas pappa, Bengt Pettersson, är nöjd med resultatet av generationsväxlingen:

–  En mix av ungdomlig djärvhet och en viss erfarenhet och rutin är en oslagbar kombination, säger han. 

Fler nyheter från Företagarna