Maxat program på Företagarnas bokrelease i Falkenberg
![](/contentassets/9dcc4b5f04df46f9a04d40d6016b435f/bokrelease-falkenberg-3-beskuren.jpg?maxheight=489&width=734&scale=both&mode=crop&anchor=middlecenter&format=jpg&quality=90)
Över hundra gäster steg in i auditoriet mitt i Falkenberg på onsdagseftermiddagen. Varför lanseringsfesten för boken Guide till ett bättre lokalt företagsklimat skulle äga rum just där har naturliga förklaringar. I Falkenberg har Socialdemokraterna och Moderaterna, tillika styre och opposition, skakat hand på att tillsammans jobba för att få landets bästa företagsklimat. Och strategin har burit frukt. Kommunen har en bra placering i rankingen över lokalt företagsklimat, positiv befolkningstillväxt och en minskande arbetslöshet.
Ny bok ger handfasta råd för bättre lokalt företagsklimat
Enighet i Falkenberg
Som först på scen berättade kommunstyrelsens ordförande Per Svensson (S) och oppositionsråd Sandra Johansson (M) att hela kommunens organisation måste förstå vikten av ett bra företagsklimat där regler är så förutsägbara och enkla som möjligt. Det är avgörande för att Falkenberg ska vara en plats där människor trivs och vill bo på.
”En detaljplan ska inte ta tre år för att bli godkänd!”
Företagarnas ordförande Halldora von Koeningsegg stod näst på talarlistan. Hon berättade om den onödiga snårighet och regelbörda många företagare vittnar om. Det sätter käppar i hjulen för tillväxt. Och tillväxt är något Sverige verkligen behöver just nu. Därför borde politiken verkligen lyssna på företagens behov.
Stor vinst för en kommun
Bokens författare, Företagarnas expert på regelförenkling och lokalt företagsklimat Erik Östman, fortsatte med att berätta om att det är fullt möjligt att förändra sitt företagsklimat och vinsten är ofta stor.
– Ingen gillar gnällspikar. Därför har jag skrivit boken som är fullproppad med goda exempel på hur kommuner kan förbättra sitt företagsklimat, sade han.
Ett första steg är att faktiskt vilja skapa förändring och implementera ett serviceinriktat synsätt genom hela organisationen. Ett bra företagsklimat är en förutsättning för att göra andra viktiga satsningar. Om företagen kan bli fler och växa skapas också ett politiskt manöverutrymme. I praktiken betyder det att när pizzerian och närlivsbutiken kan öka personalstyrkan genereras mer skatteintäkter. Det möjliggör fler pedagoger i skolan eller ökad bemanning på det särskilda boendet. Därför är satsningar på företagsklimatet också satsningar på välfärden.
Ulf och Magdalena behöver lära sig av Falkenberg
Kvällens sista talare var entreprenören och opinionsbildaren Henrik Jönsson. I sitt optimistiska anförande tog Jönsson bland annat fasta på ordet "entreprenör", som kommer från franskan och betyder "en som tar sig an något från det franska verbet "entreprendre", som betyder "att åta sig" eller "att genomföra". Genom alla tider har företagare varit kraften som löst problem. Från konstbevattning i Indusdalen 2000 f.Kr. till dagens banbrytande mediciner och innovationer.