För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Sara bryter ny mark i måleribranschen

Publicerad 14 feb 2025
Kramforsbon Sara Jonsson driver egen målerifirma sedan ett par år tillbaka. Hon tillhör den växande gruppen av kvinnor som utmanar normerna i en mansdominerad bransch.
Sara Jonsson utmanar normerna i en mansdominerad bransch. Foto: Maria-Thérèse Sommar

Sara Jonsson startade sin målerifirma 2021 när hon återvände till Kramfors efter att ha bott sju år i Stockholm. Dit flyttade hon efter byggprogrammet på gymnasiet för att jobba som målare på olika måleriföretag. Samtidigt växte sig idén om att starta eget allt starkare.

- Det var inte ett alltför stort steg att starta eget. Som målare kan du styra över dina arbetsdagar, och dessutom kände jag mig trygg med hantverket. Den största oron i början var pappersarbetet, men det har löst sig fint genom en lokal revisionsbyrå, säger Sara.

Sedan starten har schemat varit mer eller mindre fulltecknat, även om det på sistone har varit lite fler luckor i kalendern på grund av lågkonjunkturen. 90 procent av kunderna är privatpersoner i Kramfors med omnejd.

- Det har gått bra, ibland är det lugnare, men jag har alltid haft att göra. Och somrarna är ofta fullbokade redan ett halvår i förväg, säger hon.'

Går åt rätt håll

Antalet kvinnor inom måleriyrket växer stadigt, och Sara Jonsson är en av dem som bryter ny mark i en mansdominerad bransch. Sara tycker att utvecklingen går åt rätt håll, men hon kan fortfarande stöta på seglivade fördomar om kvinnor som är hantverkare.

- En klassisk fördom är att vi inte orkar fysiskt, till exempel att bära utrustning eller skrapa husfasader och så vidare. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag har hållit på så länge nu att jag har blivit lite förblindad och knappt bryr mig. Samtidigt har acceptansen för kvinnor ökat i måleribranschen och det är givetvis bra.

Motbevisa fördomar

Det bästa sättet att hantera och motbevisa fördomar är att fokusera på jobbet.

- Vissa människor är det ingen idé att argumentera med, och de får förstås tycka vad de vill. För egen del får man då låta jobbet tala för sig självt. Samtidigt handlar detta om undantagsfall, de flesta är positivt inställda, särskilt kunder.

Hon vill dra sitt strå till stacken för att underlätta klivet in i branschen för kvinnor; bland annat har Sara varit engagerad i ett nätverk för kvinnliga målare. I dag är andelen kvinnor i branschen 14 procent, men siffran kommer att växa eftersom andelen kvinnliga lärlingar och målerielever är betydligt högre.

- Det är en positiv trend. Branschen förändras och kvinnorna blir fler, men det finns mycket kvar att göra.

Hon fortsätter:

- Jag har länge funderat på att ta in en kvinnlig målarlärling, men det har än så länge inte blivit av för att jag i dagsläget inte har tillräcklig bredd på uppdragen.

Trivs solo

Sara trivs som soloföretagare. Efterfrågan på måleritjänster är god, hon kan jobba i sitt eget tempo och fokusera på att utöka kundbasen och utföra uppdragen noggrant. Några planer på att anställa finns inte i dagsläget.

- För tio år sedan hade jag ingen tanke på att starta eget, men det skedde ändå. Så även om jag inte har någon ambition att anställa ska man aldrig säga aldrig. 

5 råd till dig som är soloföretagare inom måleri och hantverk

1. Gör ett gott intryck. Om du av någon anledning är sen till ett möte med en kund, var tydlig och meddela detta direkt. Utför uppdragen ordentligt och städa efter dig. Det är så du bygger bra relationer och får nöjda kunder.

2. Köp inte mer utrustning eller material än vad du behöver för att dra i gång verksamheten. Håll kostnaderna nere i början och bygg en stabil ekonomi – därefter kan du investera vid behov.

3. Fokusera på att göra ett bra jobb. Om du möter fördomar är det oftast en återvändsgränd att börja diskutera och argumentera. Låt ditt arbete tala för sig självt.

4. Tacka inte ja till uppdrag som du inte har tid att utföra. Var ärlig mot kunden och säg att du har tid först då eller då. Om du tar på dig och lovar för mycket, riskerar kundrelationerna att bli lidande samtidigt som du kan bli utarbetad.

5. Ta hjälp av andra. Kanske har du någon kollega som du kan bolla frågor med, till exempel hur du ska schemalägga jobb eller hantera strul som har uppkommit.

 

 

Fler nyheter från Företagarna