Bäst i test – då lyfte affärerna

Plötsligt händer det. Det oplanerade och oförutsägbara som förändrar läget eller ger nytt bränsle för den fortsatta färden framåt. Sakura Holmqvist driver företaget Skånsk Chili i Landskrona tillsammans med sin man Johan och berättar om två händelser som gett verksamheten lite extra skjuts:
- Vi fick mycket uppmärksamhet 2015 när vi vann ett andrapris i den internationella tävlingen The Hot Pepper Awards. Vi var ett alldeles nystartat företag då, och hade inte så många försäljningskanaler. Utmärkelsen gav väldigt mycket press, och jag gjorde många intervjuer. Det var väldigt stort. Vi kom rätt i tiden, tror jag. Och produkterna är unika eftersom vi har vår egen ekologiska chiliodling och har skapat de här såserna.
Högsta betyg
I november förra året fick Skånsk Chili ny uppmärksamhet. Sakura Holmqvist kände inte till att det var på gång, men Svenska Dagbladet hade valt ut tio chilisåser för ett smaktest. Skånsk Chilis Habanero Hot Sauce var en av dem, och jämfördes med bland andra Tabasco och såser från Santa Maria och ur Icas egna sortiment. Skånsk Chilis var den enda som fick maxbetyg, 6 tärningsprickar av 6 möjliga. Publiciteten gav resultat direkt.
- Jag har fått mer trafik i min webbutik. Och Ica beställde två pallar inför julen, jämfört med en pall julen dessförinnan. Så tidningsartikeln gjorde nog lite skillnad faktiskt, säger Sakura Holmqvist.
- Vi blev så glada. Det betyder mycket att allt det jobb vi lägger ner känns i såsens smak.
Förverkligade dröm
Sakura Holmqvist som har en bakgrund i it-branschen, har alltid gillat stark mat – och odling. Så när det visade sig vara svårt att hitta heta såser i Sverige av den typ hon lärt sig uppskatta under resor i Asien började hon odla egen chili och göra sås av den. De första plantorna drev hon upp hemma i en garderob. Det var 2013 och så sakteliga började Sakura bygga upp en affärsverksamhet.
I början gjorde hon allting själv medan maken Johan jobbade heltid och försörjde familjen. Hon sådde frön, planterade i växthus, skördade, kokade sås, hällde upp på flaskor, etiketterade och sålde på marknader.
Började anställa
Efter ett par år kunde Sakura Holmqvist anställa sin första medarbetare och 2017 hade Skånsk Chili vuxit tillräckligt för att även Johan skulle kunna gå in på heltid i verksamheten. I dag har företaget vuxit ur garderoben och har växthus på drygt 3 000 kvadratmeter och en liten såsfabrik i Landskrona. Årsproduktionen har stigit till 250 000 flaskor och omsättningen till 6,5 miljoner kronor.
Försäljningen sker främst genom de stora dagligvarukedjorna Ica, Hemköp och Willys, och Skånsk Chili finns på hyllorna i ungefär 700 svenska butiker.
- Kedjorna har verkligen omfamnat oss och det betyder jättemycket. En chilisås håller ju ganska länge, man kanske har flaskan i sex månader. Så det blir ingen mängdprodukt för butikerna. För att få snurr på affärerna måste man ha väldigt många återförsäljare. Då är de större kedjorna det bästa sättet att nå ut, säger Sakura.
Expanderar internationellt
Skånsk Chili säljs också i Tyskland och Danmark, och i några enstaka butiker i Schweiz och Belgien. Sakura Holmqvist jobbar nu på att växa främst på den närbelägna danska marknaden.
- Det är svårt för mig att sälja i Stockholm. Vi är bara tre personer i företaget och ingen jobbar heltid med försäljning. Men det tar ju bara en timme till Köpenhamn för mig som bor i Lund.
Har du andra framtidsplaner för företaget?
- Vi har gjort investeringar i produktionen och arbetar för fullt med att göra den mer automatisk. Och så jobbar vi på en ny sås baserad på black garlic, fermenterad vitlök. Det är alltid kul att utveckla sig.
Sakuras bästa tillväxttips
Här är Sakura Holmqvists tips till småföretagare som vill växa.
- ”Sälj, sälj och sälj dina produkter.”
- ”Driv företaget så billigt som det bara är möjligt. Undvik skulder och fasta kostnader som inte är direkt kopplade till produkten. Varje spenderad krona ska skapa värde.”
- ”Gör dina större investeringar i maskiner och lokaler etcetera så sent som möjligt. Det är när dina säljframgångar gör produktionen smärtsam som det är dags att ta nästa steg och öka dina kostnader. Ta många mindre steg på vägen i stället för att investera stort tidigt.”
Text: Martin Engqvist.