För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

27 januari kan du ändra företagets SNI-kod

Publicerad 23 jan 2025
Påverkas ditt företag av den nya versionen av SNI-koder som börjar gälla i år? I så fall kan du från 27 januari själv ändra koderna i en e-tjänst på verksamt.se.

Som Företagarna nyheter tidigare berättat kommer en ny SNI-standard att börja gälla under slutet av året. SNI är förkortningen av Svensk Näringsgrensindelning. Det är de femsiffriga branschkoder som alla företag och arbetsställen ska ha för att beskriva verksamhetens inriktning.

SNI 2025 införs i år

SNI-koderna har sett likadana ut sedan 2007, men näringsstrukturen har förändrats en hel del sedan dess. Inte minst vad gäller informationsteknik- och tjänstesektorn. För att statistiken ska överensstämma bättre med verkligheten och för att harmonisera de svenska koderna med den europeiska näringsgrensstandarden (NACE) införs den nya klassifikationen SNI 2025.

Rent konkret kommer vissa företag märka att nuvarande SNI-kod delas upp så att en del av innehållet flyttas till ny kod. Till exempel kommer det att finnas en kod för restaurangverksamhet och en för mobil restaurangverksamhet i SNI 2025. Andra företag kommer att märka att SNI-koden blivit ny, men att innehållet i den inte förändrats.

Behöver du uppdatera SNI-koder?

Statistiska centralbyrån (SCB) uppmanar dig som är företagare att redan nu se över SNI-koderna och ta reda på om ditt företag verkar inom en bransch som påverkas av förändringen, och i så fall göra en uppdatering. Den 27 januari lanserar SCB en ny e-tjänst på verksamt.se för det ändamålet.

Verksamt.se

SCB kommer under senare delen av året göra en automatisk omklassificering av de företag som inte själva uppdaterat koderna till SNI 2025. Då används information som finns i årsredovisningar, verksamhetstexter och liknande. En automatkodning blir antagligen inte lika nyanserad som om företagare med detaljkunskap om verksamheten själv gör ändringen.

Fördelar med att uppdatera SNI-koder

Vad är då fördelarna med att själv uppdatera SNI-koder? Det går att peka på flera. Det underlättar till exempel för forskning och ger politiker bättre beslutsunderlag. Men det finns mer konkret nytta. Myndigheter, kommuner och olika samhällsaktörer använder ofta databasen med SNI-koder för att nå ut till rätt mottagare av information om till exempel regeländringar, verksamhetsstöd och erbjudanden. Försäkringsbolag kan också använda SNI-koder som en del av underlaget för att räkna ut premier.

Mer information om SNI 2025 finns på SCB:s webbplats.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna