För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Då ska anställdas frånvaro rapporteras till Skatteverket

Publicerad 13 jan 2025
Har du som arbetsgivare koll på nya kravet på rapportering av anställdas frånvaro?

Sedan årsskiftet ska du som är företagare med anställda lämna uppgift till Skatteverket när medarbetare är frånvarande, om frånvaron kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (vab).

Den nya lagen – lag om uppgiftsskyldighet i fråga om frånvaro på grund av vård av barn – har stiftats för att stävja felaktiga utbetalningar av föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Enligt regeringen betalas miljardbelopp ut från välfärdssystemen på felaktiga grunder och en betydande andel kommer från just föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.

Nya lagar och regler från årsskiftet 2024/25

Viss förvirring har uppstått

Det nya kravet på att lämna uppgifter om anställdas frånvaro tillämpas första gången för uppgifter som ska lämnas i samband med arbetsgivardeklarationer som avser redovisningsperioden januari 2025. Frånvarouppgifterna är inte en del av själva arbetsgivardeklarationen, men du lämnar frånvarouppgifterna i samband med att du lämnar arbetsgivardeklarationen.

– Vi har märkt av att det uppstått viss förvirring bland företagare om hur och var man ska lämna in uppgifterna om har varit föräldraledig eller vabbat. Det är alltså till Skatteverket man ska skicka in uppgifterna och de lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen varje månad, säger Lise-Lotte Argulander, Företagarnas expert på arbetsmiljö och arbetsrätt.

Skatteverket tar endast emot uppgifterna och skickar dem vidare till Försäkringskassan, utan att spara några uppgifter. Det är Försäkringskassan som använder uppgifterna om frånvaro i kontrollen av föräldrapenningförmåner.

Lämna in frånvarouppgifter till Skatteverket

Du som använder komplett fil: Skicka in en komplett fil med arbetsgivardeklaration och frånvarouppgifter via funktionen Deklarera via fil i e-tjänsten Lämna arbetsgivardeklaration.

Du som registrerar uppgifter manuellt: Lämna uppgifterna om frånvaro i ett särskilt avsnitt i e-tjänsten Lämna arbetsgivardeklaration.

Uppgift om frånvaro lämnas samtidigt som du lämnar individuppgift för perioden. Det går inte att lägga till eller ändra de frånvarouppgifter du skickat in.

Uppgifter:

  • Datum för frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning.
  • Unikt specifikationsnummer för betalningsmottagare, arbetsgivare/utbetalare, redovisningsperiod, datum för frånvaro och typ av frånvaro. (Saknar koppling till typ av frånvaro eller individuppgiftens specifikationsnummer.)
  • Typ av frånvaro: tillfällig föräldrapenning eller frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning.
  • Omfattning av frånvaro: Anges i procent med två decimaler av hel dag som den anställda har varit frånvarande den aktuella dagen.
  • Omfattning av frånvaro i timmar: Anges i omfattningen i hundradels timmar för den tid då den anställda har varit frånvarande den aktuella dagen.

Källa: Skatteverket.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna