Inga EU-hinder för gårdsförsäljning
EU-kommissionen har av allt att döma inget att invända mot det svenska förslaget om att införa småskalig gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Regeringen vill att det ska bli tillåtet för småskaliga och hantverksmässiga producenter av öl, vin, cider och sprit att sälja sina varor direkt till besökare från 1 juli i år.
Väntat och välkommet
Det nya i följetången om gårdsförsäljningen är att den period då andra EU-länder och Kommissionen får granska förslaget för att avgöra om det är förenligt med EU-rätten slutar 8 januari. Portugal har inkommit med invändningar och dessa har besvarats av Sverige. Det är efter det som källor i Kommissionen sagt till media att den inte kommer att agera på de invändningar som inkommit.
– Det var både väntat och välkommet att EU ser ut att ge grönt ljus till regeringens förslag om gårdsförsäljning. Det är ett litet steg i rätt riktning med bättre förutsättningar för småskaliga producenter, säger Erik Östman, Företagarnas expert på regelförenkling och lokalt företagsklimat.
Dags att springa i mål
Sedan i somras finns en lagrådsremiss om gårdsförsäljning. Nästa steg blir att regeringen lägger en proposition – ett färdigt lagförslag – på riksdagens bord. Det behöver ske utan större dröjsmål om lagstiftningen ska hinna behandlas i riksdagen så att den nya lagen kan träda i kraft i sommar, som planerat.
– Det finns en viss otålighet bland företagare som tillverkar alkoholhaltiga drycker och jag förstår dem. Gårdsförsäljningen har utretts inte mindre än två gånger – tre om man räknar med Alkohollagsutredningen från 2009 – och trots upprepade politiska löften har det blivit en riktig långbänk. Nu behöver det bli full fart mot målsnöret, säger Erik Östman.
Hur kan vi hjälpa dig att ta frågan om gårdsförsäljning i mål?
Taket är i vägen för många
Alla producenter av öl, vin, cider och sprit kommer inte att kunna dra nytta av möjligheten att kunna sälja dryck direkt till besökare. Företagarna är kritiska till att regeringen valt att konstruera förslaget så att det införs ett volymtak för den årliga produktionen och ett krav på betalevent för att komma i fråga för gårdsförsäljning. Dessutom föreslås lagen införas temporärt under en sexårsperiod, vilket kan hämma viljan att investera eftersom företag inte vet vad som händer med gårdsförsäljningen när tiden löpt ut.
– Det hade varit mycket bättre att knyta volymtaket i gårdsförsäljningen till försäljning i stället för företagens produktion. De som är tillräckligt stora och framgångsrika för att vara turistmagneter till landsbygden omfattas inte av förslaget och de som är små får inga incitament att växa, säger Erik Östman.
Gårdsförsäljning – men inte för alla
Lite mer normalt land
Besöksnäringens utveckling lyfts fram som avgörande för gårdsförsäljningen, men frågan är vilken del av den som gynnas mest av det förslag som nu finns.
– Risken är att volymtaket gör att de som gynnas mest är mikrobryggerier och mikrobrännerier i storstäderna. Då får vi kvartersförsäljning i stället för gårdsförsäljning, men då får man anpassa lagen. Det viktiga är att Sverige trots allt fortsätter på resan mot att bli lite mer normalt med bättre förutsättningar för små och passionerade producenter, säger Erik Östman.