För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Tobias Adielsson När ska företagare börja behandlas som människor?

Publicerad 30 jan 2025
Polisen, telefonbolagen, bankerna och våra politiker behöver göra mer för att skydda småföretagare mot bedrägerier, skriver Företagarnas expert på brott mot företag.
Tobias Adielsson är Företagarnas expert på säkerhet och brott mot företag. Foto: Oskar Omne.

Småföretagare är vanliga människor – med ovanliga jobb. Som företagare behöver du vara expert på allt. När det inte finns möjlighet att anställa personal eller anlita konsulter måste du själv axla rollen som vd, hr-chef, jurist, ekonomiansvarig, it-specialist, budfirma, vaktmästare och städare. Men vad händer om du misslyckas i en av rollerna, om så bara för några minuter? Tyvärr kan det  räcka med ett telefonsamtal för att allt ska raseras.

Skydda personuppgifter från att utnyttjas av kriminella

Rättslösa i fråga om bedrägerier

Vi har alla hört talas om privatpersoner som utsatts för bedrägerier och förlorat sina besparingar. Men vad som sällan uppmärksammas är de småföretagare, ofta enmans- eller fåmansföretag, som drabbas av samma brott, men som står betydligt mer rättslösa.

För tre år sedan kom en dom i Högsta domstolen som ökade drabbade konsumenters möjligheter att få pengarna tillbaka av banken efter att ha utsatts för bedrägerier. Det var bra, om än långt i från tillräckligt. Bankerna behöver ansvara för säkerheten i sina system.

Efter domen utgick många företagare från att  även de skulle skyddas, men så är det tyvärr inte. Nyligen förlorade en företagare ett liknande mål, med hänvisning till EU:s betaltjänstdirektiv. Det möjliggör visserligen skydd för både privatpersoner och småföretag, och appliceras så i länder som Tyskland, men svenska politiker har valt att inte inkludera företagarna.

Ett bedrägeri kan vara förödande

Hur har det kunnat bli så? Det framstår som att politiker ser privatpersoner som skyddsbehövande och företag som tillräckligt resursstarka för att klara sig själva. Men faktum är att 97 procent av alla företag i Sverige har färre än tio anställda. För dessa företag är ofta privatekonomin direkt kopplad till företagets, och ett bedrägeri kan vara förödande. Inte bara för den egna verksamheten utan för hela ekosystemet av kunder, leverantörer och samhället i stort, som förlorar skatteintäkter och innovation.

Bedrägerierna är ett samhällsproblem. De kriminella gängen drar in över dubbelt så mycket pengar på det som drogförsäljning. När vi frågade våra medlemmar hur det ser ut visar det sig att varannan företagare med anställda har blivit utsatt för någon form av bedrägeri, bara under det senaste året.

”Bankbedrägeri? Jag har blivit rånad”

Dags att kroka arm

Hur löser man det här? Polisen intervjuades nyligen av det i TV4. Ett av råden var att inte svara på samtal från okända nummer. Men vilken företagare kan driva sin verksamhet utan att svara på nya kontakter? Och hur ska polisen själva kunna få tag i företagare när polisen själva ofta ringer från dolt nummer? Företagare bör naturligtvis vara vaksamma, men det räcker inte. Mer måste göras från de aktörer som har verklig makt att förändra situationen.

Polisen behöver bli bättre på att stoppa de internationella bedrägeriligorna. Telefonbolagen måste ta sitt ansvar för att förhindra att bedragare kan skicka falska sms som ser ut att komma från banker eller andra seriösa företag. Och banker måste ges incitament att agera förebyggande och ta större ansvar vid bedrägerier.

Dags att bekänna färg

Fler brottsanmälningar kan skapa en positiv spiral

EU-parlamentet röstade förra året för skärpta regler i betaltjänstdirektivet, vilket kräver att banker tar ett större ansvar för att förhindra bedrägerier. Nu är det upp till svenska politiker att driva på i ministerrådet och i trilogen för att säkerställa att småföretagare denna gång inkluderas.

Jag får fortfarande samtal från förtvivlade företagare som blivit lurade – företagare som varit lojala bankkunder i årtionden men som möts av en kall axel när de ber om hjälp. Det är dags för politiker att bekänna färg. När ska företagare börja behandlas som människor?

Tobias Adielsson Läs fler krönikor från vår expert

Tobias Adielsson Säkerhet och brott mot företagare

Strålkastaren på brott mot företagare

Många företagare anmäler inte brott. Varför kan inte polisen ringa upp företagare, i stället för att placera dem i telefonkö? skriver Tobias Adielsson, Företagarnas expert på sä...

Fler nyheter från Företagarna