För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

AI-special: Projektet som gav nya kunder

Publicerad 7 mar 2025
Ett innovativt AI-projekt ihop med en IT-konsult och en branschjätte har inte bara gett VRA Rörinstallationer nya idéer, utan även viktigt rampljus – och nya kunder. ”Nu funderar vi på hur vi kan ta nästa steg,” säger vd Andreas Udd.
Andreas Udd driver VRA Rörinstallationer i Solna. Foto: Linda Dybeck.

I Solna i norra Stockholm har firman VRA Rörinstallationer testat ett ögonbrynshöjande sätt att automatisera rörläggningar – med hjälp av AI i kombination med en välkänd algoritm för hur myror hittar mat.

- Algoritmen kallas ACO (Ant Colony Optimization) och används i många logistikapplikationer. Det här är första gången den används med AI för att effektivisera och optimera rördragning, säger Andreas Udd.

Han kom i kontakt med IT-konsulten Per Ström på Avantec som tagit fram en mjukvara och sökte partners för att testa verktyget. VRA nappade samtidigt som Skanska var med på ett hörn.

Fick ni medel till projektet?

- Ja, vi sökte pengar hos Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond och fick finansiering därifrån.

Hur blev resultatet?

- Resultatet var överväldigande. Vi sparade 85–95 procent av projekteringstiden jämfört med ett vanligt byggprojekt. Och vi kontrollerade AI-resultaten mot vad vi kommit fram till på konventionell väg, som en kvalitetssäkring, och det stämde bra överens.

Har testet väckt någon uppmärksamhet?

- Ja, branschförbundet lyfte våra slutsatser och jag blev ombedd att hålla föredrag på Nordbygg, vår största branschmässa. Dessutom har vi fått lite nya kundkontakter tack vare AI-projektet.

Blir det här det nya normala i branschen?

- På sikt borde det bli så. Jag tänker också mycket på vilka roller vi har framöver. Om AI gör grovjobbet krävs det ändå rutin hos oss som kvalitetssäkrar.

Vilka AI-satsningar väntar för er del?

- Jag funderar på hur vi ska ta nästa steg, vi har inte mäktat med det än. Det är lite som att stå bakom hästen med plogen och inte hinna köpa traktorn för att man måste skörda. Men konkurrensen snabbar på AI-användandet. Om ett företag har mycket lägre pris än sina konkurrenter tack vare en AI-lösning, då tar det fart överlag.

Fler nyheter från Företagarna